Dohodu britskej vlády s automobilkou Nissan preverí Komisia

V záruke vlády nejde o finančnú kompenzáciu ani o nepovolenú štátnu pomoc, tvrdí britský minister pre obchod.

Nissan zostane vo Veľkej Británii aj po brexite. Japonská automobilka včera po niekoľkých týždňoch rokovaní s britskou vládou oznámila rozšírenie výroby vo svojej továrni v Sunderlande o dva nové modely.

Vláda premiérky Theresy Mayovej automobilke písomne prisľúbila „extra podporu“ v prípade, ak sa v dôsledku odchodu Británie z EÚ zníži jej konkurencieschopnosť, informovala agentúra Reuters.

Akýkoľvek finančný záväzok by však znamenal porušenie pravidiel Únie o štátnej pomoci. Dohodu preto preverí aj Európska komisia, povedal dnes slovenský minister financií Peter Kažimír.

O Slovensku sa hovorilo ako o jednej z krajín, kam by Nissan mohol presunúť výrobu v prípade tzv. „tvrdého brexitu“.

Ide o clá

Automobilky v Británií sa obávajú najmä zavedenia ciel, ktoré by nasledovalo po vystúpení Británie z jednotného trhu a colnej únie.

V súčasnosti je clo na dovoz automobilov v EÚ stanovené na 10 %.

Výkonný riaditeľ Nissanu Carlos Ghosn sa kvôli obavám z možných dopadov brexitu pred pár týždňami osobne stretol aj s premiérkou Theresou Mayovou.

„Vláda je odhodlaná vytvoriť a podporiť vhodné podmienky pre automobilový priemysel,“ vyhlásila po stretnutí Mayová. Podčiarkla tak dôležitosť odvetvia, ktoré momentálne v Británii zamestnáva viac ako 169 000 ľudí.

Čo sľúbili?

Carlos Ghosn včera oznámil, že od britskej vlády dostal „podporu a záruky“, ktoré automobilke umožňujú spustiť výrobu dvoch nových modelov – Qashqai a X-Trail.

Podľa denníka The Times dostal šéf Nissanu od ministra pre obchod Grega Clarka list, v ktorom ho uistil, že automobilka nebude musieť znášať náklady z prípadných ciel. Britská vláda, ani Nissan však tento list nezverejnili.

„Dôležité je, že sme [Nissanu] dokázali, že sme dôveryhodná krajina pre investovanie,“ povedal pre BBC Greg Clark. Obhajoval tento postup s tým, že v záruke pre Nissan nejde o finančnú kompenzáciu ani o nepovolenú štátnu pomoc.

Férové zaobchádzanie

„Je to záväzok voči celému automobilovému priemyslu v Británii,“ vyhlásil Ghosn. Ostatné automobilky však podobnú záruku od vlády zatiaľ nedostali.

Viceprezident Toyoty Didier Leroy však verí, že britská vláda bude „postupovať férovo voči všetkým“.

Vo „férové zaobchádzanie“ verí aj slovenský minister financií Peter Kažimír, ktorý zároveň potvrdil, že zmluvu medzi britskou vládou a Nissanom preverí aj Európska komisia.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA