Ekologická legislatíva zdraží letenky

Po autách prišli na rad lietadlá. Európska rada žiada od aeroliniek znížiť CO2 emisie od roku 2012. Lode plávajú bez povšimnutia.

Krátka správa:

Európski ministri životného prostredia schválili návrh na zníženie emisií CO2 v leteckej doprave od roku 2012. Nové emisné kvóty sú na úrovni minuloročných emisných limitov. Aerolinky budú môcť reálne znížiť emisie svojich lietadiel, alebo sa zapojiť do systému obchodovania s emisiami a nakúpiť kvóty od iných spoločností. 

Nové pravidlá prinesú aerolinkám zvýšené náklady, čo sa môže odraziť v zdražení leteniek –  podľa odhadov by ich cena mohla stúpnuť o 9 eúr.

Úprava prichádza len deň po tom, ako Európska komisia schválila zníženie automobilových emisií do roku 2012. Podobne, ako pri automobilovom priemysle, vynorilo sa množstvo kritiky aj na kvóty v leteckom sektore.

Environmentalisti a europoslanci za strany zelených sa sťažujú, že návrh nie je dosť prísny a reálne nezabezpečí pokles emisií: Európsky parlament nedovolí, aby sa takáto mäkká úprava schválila bez zmien,” vyhlásil nemecký poslanec EP Peter Liese.

Letecká doprava produkuje približne 2% všetkých CO2 emisií na svete. Ich produkcia však narastá – od roku 1990 sa zvýšila o 87% a do roku 2020 by mala vyletieť na úroveň 4% svetového podielu.

Námorná doprava zostáva v tieni záujmu napriek tomu, že produkuje dvakrát viac emisií, ako lietadlá. Jej podiel na globálnej produkcii CO2 sa odhaduje na 5% (ročne 600 až 800 miliónov ton oxidu uhličitého) a do roku 2015 by sa toto číslo malo zvýšiť o 75%. Po svetových moriach sa plaví približne 70 tisíc lodí, tankerov a trajektov, no ich vplyv na globálne otepľovanie neupravuje žiadna európska legislatíva ani Kjótsky protokol.

REKLAMA

REKLAMA