EP vyrazil do boja proti supermarketom

Supermarkety poškodzujú spotrebiteľov, miestnu ekonomiku aj životné prostredie, tvrdia poslanci EP. Prijali deklaráciu, ktorá vyzýva EK, aby konala.

supermarket
Zdroj: www.creativecommons.org

Nezáväznú deklaráciu, ktorá upozorňuje na škodlivý vplyv obchodných reťazcov, podpísalo 439 poslancov Európskeho parlamentu. Žiadajú Európsku komisiu, aby preskúmala situáciu v nasledujúcich oblastiach:

  • zneužívanie dominantného postavenia na trhu
  • vytláčanie malých obchodníkov
  • tlak na extrémne nízke dumpingové ceny
  • vplyv na spotrebiteľov – strata výberu, rozmanitosti produktov a kultúrnych tradícií
  • nižšia ochrana životného prostredia

“Existuje veľa prípadov, keď supermarkety využívajú svoju silu na diktovanie podmienok, ktoré sú pre dodávateľov jednoducho neprijateľné,” vyhlásila hlavná propagátorka iniciatívy Caroline Lucas, poslankyňa EP za stranu zelených. “Doterajšie návrhy protimonopolných úradov sú úplne nedostatočné,” doplnila svoje výhrady na tlačovej konferencii.

Podľa socialistického poslanca Gyulu Hegyiho by mala existovať “záväzná legislatíva, ktorá by upravovala správanie sa obchodných reťazcov v EÚ.”

Slovenský parlament aktuálne posunul do druhého čítania zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorý reguluje ich správanie. Zakazuje tlačiť dodávateľov do dumpingových cien, čím napĺňa požiadavky europoslancov. Slovenská opozícia ho však kritizuje – tvrdí, že ceny sa paradoxne zvýšia, lebo reťazce budú nakupovať v zahraničí. Nepáči sa im tiež, že zákon zakazuje výpredaje na úkor dodávateľa.

Vplyv obchodných reťazcov na okolie je rôzny. Prax dokázala, že spotrebitelia síce prichádzajú o niektoré lokálne výrobky, ktoré reťazce nezahŕňajú do ponuky, ale na druhej strane oceňujú nízke ceny, ktoré im supermarkety poskytujú.

Ich výrazne negatívny vplyv ukazuje štúdia British Retail Planing Forum. Vyplýva z nej, že “vždy keď sa otvorí nový supermarket, v danej lokalite sa stratí v priemere 276 pracovných miest. Tento efekt sa šíri do vzdialenosti 15 km.”

New Economist Foundation zasa tvrdí, že “ak by každý človek, turista, spotrebiteľ v danej lokalite presmeroval jedno percento svojich výdavkov v reťazci lokálnemu obchodníkovi, miestnej ekonomike by to prinieslo 52 miliónov libier ročne.”

Vierohodnosť týchto informácií by mala preveriť veľká európska porovnávacia štúdia, ktorú chcú iniciovať europoslanci. Európska komisia na ich výzvu prešetriť vplyv reťazcov na miestne pomery ešte nereagovala.

REKLAMA

REKLAMA