EP žiada vyššiu bezpečnosť na cestách

Snaha poslancov EP, aby Komisia prijala ďalšie opatrenia k zaisteniu vyššej bezpečnosti na cestách, vrátane obmedzení rýchlosti a prísnejších limitov na alkohol, je zatiaľ neúspešná.

doprava
doprava

Krátka správa

Vo včerajšom hlasovaní (18. januára 2007) sa poslanci EP dožadovali, aby sa všetky členské štáty a európske inštitúcie politicky zaviazali k vyššej bezpečnosti na cestách. Hlasovanie prebehlo v reakcii na strednodobé hodnotenie akčného plánu o bezpečnosti na cestách realizovaného Komisiou. Cieľom tohto plánu je do roku 2010 znížiť počet mŕtvych na cestách o polovicu.

Podľa štatistík každoročne na európskych cestách zomiera 41 tisíc ľudí, pričom 13 až 17 tisíc úmrtí je spôsobených opitými vodičmi. Priame alebo nepriame náklady sa odhadujú na 180 miliárd eur, čo zodpovedá približne 2% HDP celej EÚ.

Správa Parlamentu preto požaduje plnú implementáciu existujúcej legislatívy v členských štátoch, ktorá hovorí, že môže dôjsť k významnému zlepšeniu úrovne bezpečnosti na cestách, ak sa budú príslušné zákony a pravidlá účastníkov dopravy dodržiavať.

Ďalšie oblasti, ktorými by sa Komisia podľa poslancov mala zaoberať, zahŕňajú požiadavky na:

  • nulovú toleranciu alkoholu pre nových vodičov, vodičov autobusov a profesionálnych vodičov, ktorí prevážajú nebezpečný tovar. Táto podmienka by mala platiť vo všetkých členských štátoch Únie;
  • vypracovanie štúdie o harmonizácii dopravného značenia a pravidiel v Európe;
  • vytvorenie spoločného minimálneho štandardu pre inštruktorov autoškôl s testmi a certifikátmi;
  • všeobecný zákaz predbiehania pre vozidlá ťažšie než 12 ton v jedno a dvojprúdových diaľniciach;
  • povinné využívanie hands-free pri telefonovaní pre všetkých vodičov.

Európska komisia však pripustila, že v tejto oblasti má obmedzené právomoci. Vo vyjadrení týkajúcom sa zníženia nehôd spôsobených požitím alkoholu Komisia potvrdila, že politika ohľadne množstva alkoholu v krvi vodičov, je úplne v kompetencii národných štátov a EK má len koordinačnú rolu.

V reakcii na hlasovanie vyslovili Zelení poľutovanie, že Parlament nešiel vo svojich návrhoch ešte ďalej: „Rýchlosť je najväčším zabijákom na európskych cestách, rovnako i EP bol proti pozmeňovaciemu návrhu Zelených pre stanovenie maximálnej rýchlosti na 130 km/h. Šoférovanie v stave opitosti je ďalším hlavným faktorom smrteľných úrazov na európskych cestách.“ Z tohoto dôvodu Zelení kritizovali poslancov EP za neúspešnú podporu stanovenia limitu alkoholu v krvi vo výške 0,5 promile.

REKLAMA

REKLAMA