EÚ chce kontrolovať dovoz áut z Južnej Kórey

Napriek dohode o voľnom obchode bude Južná Kórea zrejme musieť vopred upozorniť na plánovaný vývoz áut do EÚ. Sťažujú sa najmä francúzske automobilky.

Predaj juhokórejských áut v EÚ minulý rok stúpol o 24 % a to aj napriek spomaľovaniu na európskom trhu. Stupňuje sa tak tlak na domácich výrobcov, ktorí strácajú podiely na trhu.

Európska komisia potvrdila, že francúzske úrady predložili žiadosť na zavedenie opatrení, ktoré by posilnili dohľad nad importom áut z Južnej Kórey. Znamenalo by to, že juhokórejská strana by musela k produktom určeným na expert predkladať osobitnú dokumentáciu. Tá by slúžila ako skoré varovanie o type a objeme tovaru na zaslanie do EÚ.

Francúzski výrobcovia čelia vážnym problémom zoči-voči silnejúcej konkurencii. Silnú politickú diskusiu minulý mesiac rozvírila najväčšia automobilka krajiny PSA Peugeot Citroen, ktorá oznámila, že plánuje zatvoriť továreň neďaleko Paríža a zrušiť osemtisíc pracovných miest.

Dohoda o voľnom obchode s Južnou Kóreou pritom vstúpila do platnosti pred 13 mesiacmi (1. júla 2011) a Európska únia ju uvádza ako vzor pre budúce zmluvy. Zahŕňa však bezpečnostnú klauzulu, ktorá Bruselu umožňuje zaviesť určité povinnosti v prípade, že výrobcovia v citlivých odvetviach čelia negatívnym dôsledkom zvýšeného dovozu.

Na druhej strane počet áut importovaných z Južnej Kórey do EÚ síce minulý rok stúpol na 345 tisíc vozidiel, stále je to však výrazne pod 640-tisícovou úrovňou z roku 2007. Okrem toho juhokórejskí výrobcovia vo veľkej miere vyrábajú autá na predaj v Únii vo fabrikách umiestnených v členských štátoch – Českej republike či na Slovensku.

Komisár zodpovedný za obchod Karel De Gucht upozornil, že dohoda s Južnou Kóreou je z celkového pohľadu výhodná. Vývoz do ázijskej krajiny z EÚ vlani stúpol o 16 % na 32 miliárd eur. V roku 2007 šlo o 25 miliárd eur.

(EurActiv/Reuters)

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA