EÚ podporí automobilky

Lídri na summite podporili Francúzskom inšpirovaný plán pomoci automobilovému priemyslu. Komisiu vyzvali, aby prišla s konkrétnym návrhom.

automobilka
Automobilový priemysel

„Komisia dostala za úlohu prísť do konca decembra s návrhom, aby európsky automobilový priemysel nestratil „voči svojim konkurentom)“, povedal luxemburský premiér a predseda Euroskupiny Jean-Claude Juncker.

Súťaž s USA

Myšlienka podpory automobilkám sa v EÚ objavila po tom, ako Spojené štáty oznámili minulý mesiac prijatie balíka 25 miliárd dolárov v nízkoúrokových pôžičkách na financovanie modernizácie výroby pre General Motors, Ford a Chrysler.

Európske automobilky začali okamžite požadovať podobnú pomoc. A zdá sa, že nie zbytočne.

Francúzsky prezident Nicolas Sarkozy, ktorý stojí tento polrok na čele Rady, novinárom po summite EÚ povedal, že lídri 27 členských krajín vyzvali Komisiu, aby preskúmala možnosti, a na základe jej záverov predloží predsedníctvo konkrétny návrh ešte do konca roka.

„Prečo? Z dvoch dôvodov. Američania sa práve dohodli na 25 miliardách dolárov v nízkoúročných pôžičkách trom hlavným automobilkám. Musíme sa pozerať na konkurenciu – to je jedna vec. Druhá je: môžeme od európskych automobiliek žiadať, aby vyrábali čisté autá – zmeniť celý priemyselný systém za niekoľko mesiacov – bez toho, aby sme im podali pomocnú ruku?“

Ešte nie je jasné, akú bude mať pomoc formu. Európske automobilky žiadajú 40 miliárd eur v nízkourokových pôžičkách, v kombinácii s podporou pre odstavenie áut starších ako osem rokov, aby sa urýchlila ich výmena.

Žiadosti o štátnu pomoc z každej strany?

Sarkozy na parížskom autosalóne minulý týždeň naznačil otvorenosť myšlienke uvoľnenia európskych pravidiel štátnej pomoci. Vlády by tam získali väčší manévrovací priestor pri podpore automobilového sektora – ale aj iných – v prechode na „nízkouhlíkovú“ ekonomiku.

No hovorca Komisie Johannes Laitenburger pre EurActiv povedal, že štátna pomoc bude „jedným z aspektov, a v žiadnom prípade nie jediným aspektom“ podporného balíka, ktorý nemusí byť určený len pre automobilový priemysel.

Podľa záverov summitu chce Európska rada „rozhodnúť v decembri 2008 o správnej odpovedi na výzvy vyplývajúce z aplikácie (klimatického a energetického) balíka rigorózne dodržiavaným, nákladovo efektívnym spôsobom, pre všetky sektory európskej ekonomiky a všetky členské krajiny, s prihliadnutím na špecifickú situáciu v každej členskej krajine“.

Energeticky intenzívny priemysel – ako oceliarne, cementárne, hlinikárne a pod. – už od začiatku roka varuje, že európske plány sprísnenia emisných pravidiel ohrozia jeho konkurencieschopnosť a prinútia firmy odísť z EÚ do krajín s lacnejšou pracovnou silou a laxnejšou environmentálnou legislatívou.

Strach z recesie

Tieto obavy ešte živia dopady finančnej krízy na reálnu ekonomiku a strach z recesie. „Ak dokážeme priniesť koordinovanú odpoveď na finančnú krízu v Európe, nemali by sme priniesť aj koordinovanú odpoveď na ekonomickú krízu v Európe?“, pýtal sa Sarkozy.

Otázkou je, či by podobné kroky podporili aj krajiny s tradične liberálnejšími ekonomickými názormi, ako Británia či Holandsko.

REKLAMA

REKLAMA