EÚ zápasí s národnými plánmi na záchranu automobiliek

Členovia Parlamentu, Rady a Komisie sa dnes v Štrasburgu zúčastnia diskusie o vplyve ekonomickej krízy na automobilový priemysel, pričom sa nevylučuje vzájomná nevraživosť pre štátnu pomoc autovýrobcom. Sieť EurActiv mapuje situáciu v kľúčových krajinách v západnej a strednej Európe.

Autíčko miniatúra
Zdroj: http://www.flickr.com/photos/baldheretic/2568907255/

Pozadie:

Dopyt po automobiloch sa v Európe dramaticky znížil, pričom v poslednom štvrťroku 2008 predaj áut zaznamenal 19,3-percentný medziročný pokles. Viac ako 10-percentný pád zasiahol automobilový sektor v Írsku, Taliansku, Veľkej Británii a na Islande.

Ukazovatele v nových členských krajinách sa rôznia. Napríklad Poľsko zaznamenalo 9,4-percentný medziročný nárast predaja. Podobná situácia nastala aj v Českej republike, kde počet predaných áut medziročne stúpol o 8,4 %. Inak tomu však bolo v Rumunsku a Maďarsku, kde predaj klesol o 8,7 % resp. 9,2 %.

Viaceré kľúčové členské štáty sa rozhodli podporiť sektor. Európska komisia však začala mať pochybnosti o takomto postupe, ktorý zaváňa protekcionizmom.

Otázky:

Tisíce robotníkov v celej Európe strácajú prácu v dôsledku čoraz nižšieho záujmu o automobily a strachu z protekcionizmu. Nemecko kritizuje francúzske opatrenia na podporu domácich automobiliek. Belgicko zase hľadá istotu u nemeckej kancelárky Angely Merkelovej, kvôli obavám, že ich montážne linky ovplyvní snaha Nemecka o podporu vlastného automobilového sektora. Komisia medzitým otvorene kritizuje USA za podporu tamojších automobiliek a Rusko za zavedenie extra príplatku za dovoz zahraničných áut.

Denník Financial Times informoval, že francúzsky prezident Nicolas Sarkozy, chce od autovýrobcov Peugeot a Renault, aby na oplátku za štátnu pôžičku podporovali domácich subdodávateľov.

Otázka daňových úľav a dotácií pre národné automobilky bola hlavnou témou stretnutia ministrov priemyslu v Bruseli (16. januára 2009). Komisár pre priemysel Günter Verheugen členské štáty varoval, aby nepristupovali k protekcionistickým opatreniam na podporu vlastných autovýrobcov. Namiesto toho ich vyzval, aby sa zamerali na svoje štrukturálne problémy – prekročenú kapacitu a nutné investície do inovatívnych technológií.

„Akákoľvek podpora verejného sektora, ktorú ponúknu členské štáty musí byť transparentná a rešpektovať pravidlá EÚ o konkurencii a štátnej pomoci,“ zdôrazňuje vo svojom stanovisku Komisia a zároveň prízvukuje, že „treba predísť súpereniu o dotácie medzi jednotlivými hráčmi na trhu“.

Belgická vláda tento týždeň zvolala krízové zasadnutie, aby zhodnotili problémy, ktoré majú automobilové montážne linky. Nejasná je najmä budúcnosť závodu General Motors v Antverpách, kde montujú Opel Astra. Okrem toho, že ho prudko zasiahla ekonomická kríza, problémy mu spôsobujú aj záchranné opatrenia, ktoré podporujú len domácich autovýrobcov.

Belgicko znepokojuje protekcionalistická stratégia susedných štátov – najmä Nemecka. Minister podnikania Vincent Van Quickenborne vyhlásil, že od kancelárky Angely Merkelovej budú žiadať vysvetlenie vzniknutej situácie. „Belgicko je významnou montážnou krajinou, no nemá vlastnú národnú značku. Pokiaľ členské štáty prijímajú opatrenia, ktoré sú v záujme len ich vlastných národných podnikov, ignorujú riziko, ktorému vystavujú Belgicko.“

Pozície:

Rumunsko:

V dôsledku ekonomickej krízy v Rumunsku začali protestovať odborové organizácie, ktoré žiadajú väčšiu pracovnú istotu a tiež predĺženie environmentálnej dane, ktorú zaviedla minulá vláda. Tá podporovala spotrebiteľov, aby nakupovali nové namiesto ojazdených modelov, avšak Európska komisia vyhlásila, že takýto stimul porušuje európsku legislatívu.

Zástancom dane je aj Francois Fourmont, generálny manažér automobilky Dacia, ktorú vlastní Renault. Automobilka len nedávno (12. januára) opätovne spustila plnú prevádzku a od minulého týždňa (26. januára) opäť zastala. Celkovo 14 tisíc robotníkov dostalo dvojtýždňové voľno a 85 % platu. Francois Fourmont však varuje, že asi 4 tisíc zamestnancov v marci prepustia, pokiaľ sa ekonomická klíma nezlepší.

Lavínovým efektom však obmedzenie výroby v továrni zasiahne aj dodávateľské firmy a tak v rámci jedného regiónu môže prísť o prácu 15 tisíc ľudí.

Maďarsko

Podobná situácia je aj v Maďarsku, kde pokles predaja áut začína decimovať sektor, ktorý už dlhšie hlási problémy. Odstavovanie výroby okrem krízy spôsobilo aj nedávne obmedzenie plynu.

Aj tu sa prejavili dôsledky lavínového efektu, keď po prepustení 1 500 robotníkov zo závodu Suziki prišli o prácu stovky zamestnancov malých a stredných podnikov vyrábajúcich pneumatiky, elektronické komponenty a motorové súčiastky.

Neistota, ktorá obklopuje autovýrobcov naštrbila dôveru pracovnej sily v regiónoch, ktoré sú prakticky závislé na automobilovom priemysle. Jeden zo zamestnancov Suzuki povedal pre portál Új Szó, že zamestnanci sú znepokojení bezprostredne hroziacou stratou práce.

„Už viac nevydržím tú neistotu. Vždy keď som otvoril noviny alebo zapol televíziu, bol som na pokraji šialenstva. Všade kam sa pozriete, ľudia hovoria len o prepúšťaní v Suzuki. A atmosféra v samotnom závode nie je o nič lepšia.“

„Myslel som, že bude lepšie ak dám výpoveď. Počul som totiž, že v prípade prepustenia dostanú odstupné len tí, ktorí v závode pracovali minimálne tri roky. Ja som tam bol len rok.“

Česká republika

Automobilový sektor tvorí pätinu českej priemyselnej produkcie. Predaj áut v krajine je síce vysoký, negatívne prognózy na rok 2009 však majú vplyv aj na české továrne. Škoda od septembra niekoľkokrát zastavila prevádzku a od januára zaviedla štvordňový pracovný týždeň. Spoločnosť tiež obmedzila počet externe najímaných robotníkov, zamestnancov na plný úväzok sa opatrenia zatiaľ nedotkli.

Hyundai taktiež obmedzil produkciu a prestal prijímať nových pracovníkov. Továreň taktiež zaviedla štvordňový pracovný týždeň a v prípade ďalšieho poklesu dopytu plánuje obmedziť prevádzku na dva alebo tri dni týždenne.
Lepšie je na tom závod TPCA, ktorý vyrába automobily značiek Toyota, Peugeot a Citroën. Aj keď momentálne neprijíma nových zamestnancov, manažment očakáva, že ho od negatívnych vplyvov krízy zachráni fakt, že sa zameriava na výrobu menších áut s nízkou spotrebou, ktoré experti považujú za najkonkurencieschopnejšie.

Česká vláda sa pohráva s myšlienkou, že by zaviedla podobný systém aký funguje v Nemecku – poskytovať finančnú podporu spotrebiteľom, ktorí kúpia nové auto a to staré dajú ekologicky „zošrotovať“. Sektor tento návrh podporil avšak český minister financií Miroslav Kalousek odmieta takýto plán, pretože sa obáva deformácie ekonomiky.

Slovensko

Keď Slovensko pred niekoľkými rokmi prvýkrát označili za „nový Detroit“, mysleli to ako kompliment. Teraz sa Bratislava snaží o to, aby jej obrovský automobilový sektor neskončil tak ako „veľká trojka“ skutočného Detroitu (General Motors, DaimlerChrysler a Ford). Mária Nováková, generálna sekretárka Združenia automobilového priemyslu SR nie je porovnávaniu naklonená. „Máme dobrú pozíciu na to, aby sme mohli rásť. Úprimne, nechceme, aby nás porovnávali s Detroitom, pretože nechceme skončiť ako Detroit,“ povedala pre Associated Press.

Slovensko si aj naďalej udržiava svoje prednosti, ktoré boli magnetom pre autovýrobcov. Je členskou krajinou EÚ a aj keď sa rapídne rozvíja, ostáva v porovnaní so susednými štátmi výhodnou krajinou na biznis-aktivity. Robotníci v automobilkách zarábajú priemerne € 800 mesačne, čo je minimálne štyrikrát menej ako ich nemeckí kolegovia a firmy na Slovensku ušetria aj na sociálnych a zdravotných odvodoch.

Avšak v súčasnej situácii žiadna z krajín závislých na autovýrobe sa nevyhýba dôsledkom krízy, čo demonštruje aj rozhodnutie Kia Motors Slovakia zredukovať dĺžku zmeny v závode v Tepličke nad Váhom z ôsmych na šesť hodín. K úplnému odstaveniu výroby v Kia Motors a PSA Peugeot zatiaľ dočasne pristúpili pre nedávnu plynovú krízu. Automobilka PSA Peugeot však dnes (4. februára) oznámila, že prepustí 190 zamestnancov, ale keďže neplánuje znížiť produkciu, nebude redukovať počet operátorov.

Podľa expertov však z globálneho hľadiska má Slovensko oveľa pozitívnejšie vyhliadky ako ostatné krajiny.

Francúzsko   

Jednou z krajín, ktorej sa nepodarilo konkurovať lacnej produkcii áut na Slovensku je Francúzsko. V roku 2006, teda oveľa skôr ako vypukla kríza, Peugeot prepustil 2 300 ľudí zo závodu v Rytone a presťahoval ho do Trnavy.
No situácia sa pre automobilku oveľa viac zhoršila po krachu na finančných trhoch. Francúzska vláda plánuje sektoru poskytnúť €5- až €6-miliónovú injekciu, ktorá je súčasťou jej koordinovaného záchranného balíka. Hlavné automobilky sa však pravdepodobne na oplátku budú musieť zaviazať, že budú využívať služby domácich dodávateľov.

Francúzsky premiér Francois Fillon zdôraznil, že je potrebné konať rýchlo, pretože vláda nie je ochotná podporovať firmy, ktoré jednoducho zavrú závody vo Francúzsku a premiestnia ich do krajín, kde budú mať nižšie náklady.
Medzi kritikov tohto plánu patrí aj Guillaume Bachelay, sekretár pre priemyselnú politiku Socialistickej strany. Ten tvrdí, že vládny plán síce pomôže veľkým priemyselníkom, no odignoruje dodávateľov a spotrebiteľov.

Z hľadiska EÚ, Francúzsko riskuje, že ho obvinia z porušenia pravidiel o štátnej pomoci, pokiaľ plán znevýhodní zahraničné firmy. Nemecký minister priemyslu Jochen Homann povedal, že „pravidlá hry musia byť rešpektované – diskriminačné opatrenia nesmú byť prijímané“.

Brusel zatiaľ nemá výhrady voči francúzskym návrhom Günter Verheugen, komisár pre priemysel, označil pomocný balík za „uspokojujúci a prirodzený“, avšak varoval pred akýmkoľvek opatrením, ktoré by mohlo viesť k zvýhodňovaniu domácich firiem.

Nemecko

Séria vládnych opatrení, ktoré prijímajú vlády naprieč celou Európou, tlačí na členské štáty, aby sa postavili na stranu svojich kľúčových domácich priemyselných odvetví zo strachu, že by sa mohli hlboko prepadnúť za svojimi medzinárodnými konkurentmi. Nemecký minister financií Peer Steinbrueck minulý týždeň (30. január) povedal, že by bolo fatálnou chybou, keby nepodporili nemecké automobilky, keď aj USA do sektora pumpuje desiatky miliárd dolárov.
Podľa Steinbruecka každá siedma alebo ôsma pracovná pozícia v Nemecku je závislá od automobilového priemyslu. Ten hlboko zasiahla súčasná kríza a viac ako 170 tisíc nemeckých robotníkov má zmluvu na dobu určitú a toto číslo by malo ešte narastať.

Vo februári a marci 26 tisíc zamestnancov závodov BMW bude mať zredukovanú pracovnú dobu. Rovnaké opatrenie platí aj pre 39 tisíc robotníkov v Daimleri a 10 tisíc zamestnancov automobilového dodávateľa Bosch. Pracovný čas plánujú okresať aj ďalšie dodávateľské firmy – Grammer, Schaeffler a Continental.
Pracovná sila môže obmedzene fungovať maximálne 18 mesiacov. V prípade, že továrne robotníkov pošlú na niekoľkotýždňovú alebo mesačnú nútenú dovolenku, zamestnanci môžu dostať 60 % svojho platu (67 % tí, ktorí majú deti) od Spolkovej agentúry práce. Pokiaľ sa však situácia do 18 mesiacov nezmení, robotníkov prepustia.

Veľká Británia

Bývalý komisár pre obchod Peter Mandelson zverejnil balík opatrení v hodnote £2,3 miliardy (€2,53 miliardy), ktorým chce zrevitalizovať britskú autovýrobu. Väčšinu £ 1,3 miliardy poskytne Európska investičná banka, zvyšok garantuje vláda.

Britský premiér Gordon Brown minulý rok povolal Mandelsona späť do svojho kabinetu, aby mu pomohol s vládnou stratégiou proti kríze. Kolaps predaja áut ohrozuje desiatky tisícok pracovných miest. K prepúšťaniu zatiaľ pristúpila dodávateľská spoločnosť GKN, ktorá od októbra prepustila 242 ľudí. Automobilka Aston Martin zredukovala produkciu a pracovný týždeň skrátila na tri dni. 

REKLAMA

REKLAMA