Europoslanci si chcú od korporácií účasť na vypočutí vynútiť

Špeciálny výbor zvažuje obmedziť lobistov firiem, ktoré neprišli porozprávať o svojich daňových praktikách.

Špeciálny výbor EP, ktorý skúma neférové daňové režimy sa snaží vymôcť si spoluprácu firiem netradičným spôsobom.

Aby získal svedectvá nadnárodných spoločností hrozí, že ich lobistom odoberie akreditáciu.

Výbor TAXE (Commitee on Tax Rulings) funguje od februára 2014 a vznikol v reakcii na daňový škandál LuxLeaks. Jeho úlohou je zmapovať problém agresívneho daňového plánovania v EÚ a navrhnúť riešenia prostredníctvom nezáväzného uznesenia. 

Europoslanci si na vypočutie (hearing) pozvali vysokých predstaviteľov 15 spoločností, ktorých sa problém týka najvypuklejšie.

Na svoje pozvanie dostali do 5. júna len jednu pozitívnu odpoveď a to od ropnej spoločnosti Total.

Po tom, čo europoslanci dali najavo, že takýto prístup je pre nich neakceptovateľný, účasť potvrdili ďalšie tri spoločnosti.

Vypočutie zástupcu spoločnosti Airbus je naplánované na 2. júla. BNP Paribas a Scottish & Southern Energy (SSE) sa zúčastnili na vypočutí 23. júna, spolu so spoločnosťou Total.

"Toto stretnutie bolo veľmi zaujímavé, pretože ukázalo, že tí, čo neprišli, urobili chybu“, povedal predseda výboru TAXE, prominentný francúzsky stredo-pravý europoslanec Alain Lamassoure.

BNP Paribas and Total podľa Lamassoura pomohli členom výboru pochopiť dôvody prečo spoločnosti menia svoje daňové sídla. 

Viaceré pozvané firmy, vrátane Ikea, Coca-Cola, Walt Disney zatiaľ na pozvánku výboru neodpovedali. Philip Morris a Facebook pozvanie odmietli. Barclay a Google sa odmietli poslať zástupcu, no ponúkli možnosť písomných odpovedí.  

Pätica firiem (McDonalds, Amazon, Fiat, HSBC a InBev) pozvanie odmietla s odôvodnením, že práve prebieha vyšetrovanie ich daňových praktík.

„To je falošné ospravedlnenie. Nebráni im to horoviť o týchto veciach pre médiá,“ upozorňuje Catherine Olier, poradkyňa pre oblasť daňovej politiky v mimovládnej organizácii Oxfam. „Dúfam, že si to tie spoločnosti rozmyslia,“ dodala. 

„Tí najväčší hriešnici sa odmietli zúčastniť. Budeme si to pamätať,“ varoval Alain Lamassoure.

Výbor síce nemá žiadne skutočné „vyšetrovacie,“ či iné kompetencie, môže ale život nespolupracujúcim firmám strpčiť inak.

„Čoskoro sa budeme v Európskom parlamente zaoberať digitálnou agendou a nebudem sa zdráhať dať predsedom relevantných výborov vedieť, ktoré spoločnosti nechceli s nami spolupracovať. Môžu tak zistiť, že ich lobisti sa ocitnú na druhej koľaji,“ dodal.

Toto varovanie sa týka najmä spoločností ako Google, Facebook či Amazon, pre ktorých biznis je európska digitálna agenda mimoriadne dôležitá.

Tlak na nátlakové skupiny

Vylúčiť konkrétnych lobistov z Európskeho parlamentu je ďalší spôsob, ktorým môžu europoslanci vyvíjať nátlak.

„Naši spravodajcovia mali nápad stiahnuť akreditáciu lobistov spoločností, ktoré naše pozvanie odmietli,“ povedal Lamassoure.

V EÚ funguje tzv. register transparentnosti, v ktorom sú na dobrovoľnej báze registrovaní lobisti a záujmové skupiny pôsobiace pri európskych inštitúciách.

Európsky parlament spravil túto registráciu pre seba de facto povinnou tým, že neregistrovaným lobistom obmedzil prístup do svojich budov.

Európsky parlament sa tiež môže inšpirovať skúsenosťami niektorých národných legislatívnych zborov. Napríklad vo Veľkej Británii prinútili Google k účasti na vypočutí o ich daňových praktikách na základe príkazu kráľovnej. Neuposlúchnutie povolania od kráľovnej by teoreticky mohlo mať pre šéfa Googlu za následok uväznenie v londýnskom Toweri.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA