Európska komisia podozrieva nemecké automobilky z rozsiahleho kartelu

Volkswagen, Daimler a BMW sa údajne 20 rokov dohadovali na cenách.

Dozorná rada nemeckého Volkswagenu sa výnimočne zíde v stredu 26. júla, aby hovorila o podozreniach z kartelu. Pre agentúru Reuters to uviedol zdroj, ktorý je o stretnutí dobre informovaný.

Európska komisia v sobotu 22. júla potvrdila, že vyšetruje podozrenia z kartelu medzi viacerými nemeckými automobilkami. Tie sa mali dohadovať aj na inštalácii zariadení, ktoré klamali pri emisných testoch v škandále známom ako dieselgate.

Európska už požiadala o spoluprácu aj národné protimonopolné úrady.

Nové obvinenia z porušovania zákonov prichádzajú v čase, keď európske inštitúcie diskutujú o legislatíve, ktorá má zabrániť novému dieselgate. Pobúrenie, ktoré škandál vyvolal, pomaly opadalo.

Eurokomisárka pre priemysel Elźbieta Bieńkowska sa dokonca minulý týždeň zastala výrobcov dieselových automobilov. Príliš skoré zákazy v mestách by podľa nej mohli poškodiť investície do čistejších spaľovacích motorov.

Hrozia im miliardové pokuty

Európska komisia podľa Reuters skúma, či výrobcovia automobilov Volkswagen, Daimler a BMW nediskutovali o naceňovaní komponentov a technológií, a či takéto správanie nenarušuje hospodársku súťaž.

Dohody na cenách, na delení trhov, alebo na takom správaní, ktoré k tomu vedú, je podľa európskeho práva najväčším prečinom proti hospodárskej súťaži v Európskej únii. Tá je totiž v trhovej ekonomike založená aj na súperení prostredníctvom cien.

Za kartel môžu firmy v Európskej únii dostať pokutu vo výške až 10 percent celosvetového obratu. V oblasti kartelov sú vyšetrovacími aj rozhodovacími orgánmi Komisia a národné protimonopolné úrady, dotknuté spoločnosti sa môžu odvolať na Súdny dvor EÚ a na národné súdy.

S emisiami vraj podvádzal aj Jeep a Suzuki

Ako píše magazín Forbes, Volkswagen môže byť pokutovaný až do výšky 22 miliárd eur, Daimler 15 miliárd a BMW 1 miliardu eur.

Pokuta môže byť zrušená alebo znížená pre firmy, ktoré sa rozhodli kartel udať. To môže byť prípad Volkswagenu a Daimleru, ktoré podľa portálu Der Spiegel nahlásili podozrivé konanie nemeckým a európskym úradom.

Dohody veľkej nemeckej päťky

Kartel sa mal podľa Der Spiegel týkať celkovo piatich nemeckých značiek označovaných ako veľká päťka. Volkswagen vyrába aj značky Audi a Porsche.

Der Spiegel, ktorý o možnom karteli informoval ako prvý, opisuje stretnutia zástupcov troch výrobcov za zatvorenými dverami. Tie sa mali konať na okraj pravidelných stretnutí nemeckého Združenia automobilového priemyslu (VDA).

Schôdzky sa však konali v užšom zložení, ďalší členovia VDA ako Ford a General Motors sa na nich nemali zúčastňovať.

Environmentalisti: Rada EÚ brzdí prísnejšie testovanie emisií

Dvesto rôznych zástupcov nemeckých výrobcov sa malo tajne stretávať počas obdobia 20 rokov. Dohody uzatvárali v 60 rozličných pracovných skupinách.

Kartel sa podľa Der Spiegel týkal všetkých možných oblastí od skladacej strechy kabrioletov až po hodnotenie dodávateľov.

Predmetom dohody mala byť aj veľkosť nádrže pre aditívum AdBlue. To obsahuje močovinu, ktorá rozkladá najškodlivejšie exhaláty z naftového motora – oxidy dusíka. Automobilky sa podľa nemeckého portálu dohodli na zmenšovaní veľkostí nádrže, aby ušetrili náklady. Rešpektovanie emisných limitov mal potom zabezpečiť špeciálny softvér, ktorý neskôr odhalila aféra dieselgate.

Dokumenty zhabali v inom prípade

Der Spiegel podložil svoje tvrdenia dokumentmi. Tie mali nemecké úrady zhabať na začiatku júla 2016 pri raziách týkajúcich sa podozrení z protiprávnych dohôd v inom prípade  – pri nakupovaní ocele.

Denník Financial Times uvádza, že okrem kancelárií Volkswagenu, BMW a Daimleru prehľadával nemecký protimonopolný úrad aj dodávateľské spoločnosti Bosch a ZF.

Nemecké automobilky pravidelne čelia podozreniam z kartelového správania. V roku 2014 sa vtedajší eurokomisár pre hospodársku súťaž Joaquín Almunia posťažoval, že keby sa dali dokopy všetky komponenty, ktoré už boli predmetom protimonopolného vyšetrovania, „mali by sme takmer plne vybavené auto.“

Eurokomisárka: Nemáme záujem na rýchlom kolapse dieselového trhu

Správanie v rozpore s pravidlami hospodárskej súťaže sa však v posledných rokoch nepripisovalo výrobcom automobilov na takej veľkej škále ako teraz. Vyšetrovania, ktoré odhalia celý rozsah kartelov, môžu trvať roky.

Der Spiegel napísal, že keď sa tri nemecké automobilky dozvedeli, že Komisia ich podozrieva z rozsiahleho kartelu, dve z nich sa sami ponáhľali s priznaním, aby sa vyhli pokute.

Najnovšie podozrenia spôsobili v pondelok 24. júla pokles akcií dotknutých výrobcov. Tí sa k podozreniam oficiálne nevyjadrujú.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA