Európske podniky poškuľujú po indických zelených odvetviach

Silnejúca stredná trieda a expandujúce zelené odvetvia robia z Indie atraktívne miesto pre európske podniky. Napriek tomu, pochopenie miestnej podnikateľskej kultúry a zákonov je základom prípadného úspechu alebo neúspechu, tvrdí Poul Jensen, riaditeľ Európskeho podnikateľského a technologického centra v Indii.

Napriek nepriaznivým hospodárskym podmienkam India zaznamenala 6,5-percentný rast HDP a niektoré sektory dokonca odvážnym podnikom dobíjajúcim miestny trh sľubujú posilnenie ziskov, uvádza Jensen.

„Niektoré sektory zaznamenávajú ešte silnejší rast. Pokiaľ sa pozriete na dopravu a energetiku, rast je oveľa vyšší, pretože sú vlastne jeho uľahčujúcimi prostriedkami,“ vysvetlil.

Centrum, ktoré Jensen vedie, prevádzkuje Eurochambers. Poskytuje poradenské služby európskym podnikom pri ranných fázach expanzie do Indie. Zameriavajú sa najmä na oblasť biotechnológií, energetiky, životného prostredia a dopravy. Všetky tieto oblasti budú mať najväčší vplyv na to, ako krajina s druhou najpočetnejšou populáciou na svete, bude riešiť klimatické zmeny. „Tieto štyri tzv. sunrise sections (odvetvia vychádzajúceho slnka) majú neuveriteľný potenciál rastu,“ tvrdí Jensen.

Úlohou centra je aj školiť podnikateľov o kultúrnych rozdieloch a pomáhať im lacno otvárať obchody s vlastným tovarom vo veľkých indických mestách. „Podniky, ktoré prichádzajú do Indie spočiatku potrebujú ochrannú ruku a my im pomáhame s kancelárskymi priestormi, kontaktmi a informáciami o trhu. Tak sa snažíme znižovať náklady na vstup na trh – čo môže byť prekážkou pri expanzii do Indie,“ vysvetlil Jensen.

Okrem toho európskym firmám pomáhajú získať indických partnerov, no Jensen zdôraznil, že vzťahy medzi podnikmi vždy nefungujú tak, ako Európania očakávajú. „Podniky často prídu na to, že európsky postoj nesedí spôsobu, akým funguje biznis v indických mestách. Pre jediné – musíte tam byť. Stretnutia zoči-voči sú veľmi dôležité, no prísť do Indie, najať ľudí, prenajať kanceláriu môže byť riskantné. Preto chceme tento krok firmám a výskumným skupinám uľahčiť,“ uviedol.  

Prekážkou pre úspešné podnikanie môžu byť aj kultúrne rozdiely – „jednoducho myslíme odlišne, máme odlišné postoje“. Okrem toho zložitý právny systém krajiny často spôsobuje, že mnohé zákony sú jednoducho neúčinné.

Jensen verí, že je dôležité, aby európske fimy mali pri vstupe na rastúci trh miestneho partnera. „Trik je v tom, že potrebujete správneho partnera – ľudí, ktorí sa usilujú o to isté,“ uzavrel.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA