Európske automobilky sú proti dohode EÚ s Južnou Kóreou

Predaj áut na celom svete v októbri zaznamenal rekordné straty. Európskych automobilových výrobcov teda značne znepokojuje navrhovaná obchodná zmluva EÚ s Južnou Kóreou, ktorú považujú za likvidačnú.

Automobilový sektor na celom svete vykazuje za október rekordné zníženie predaja áut. Výrobcovia naradiali masívne zredukovanie produkcie a dočasne pozatvárali niektoré továrne. Predaj áut vo Francúzsku zaznamenal v októbri 7,3-percentný medziročný pokles. Keďže 10 % Francúzov je priamo alebo nepriamo zamestnaných v automobilovej výrobe, môžno očakávať, že jesenná hospodárska prognóza EÚ o zvýšení miery nezamestnanosti sa v krátkej dobe začne napĺňať.

Podobná situácia je aj v ostatných krajinách EÚ. V Nemecku viac ako 45,000 robotníkov hrozí štrajkami, pretože výplaty v dôsledku finančnej krízy meškajú. Španielsko podľa informácií asociácie výrobcov automobilov Anfac za október vykazuje až 40-percentný medziročný pokles. Spoločnosť Nissan, General Motors a Volkswagen už v uplynulých týždňoch avizovali zatvorenie niektorých výrobných hál pre nepriaznivý vývoj v krajine.

Automobilový priemysel je hnacou silou slovenskej ekonomiky a je závislý na exporte. Masívne prepúšťanie zatiaľ nenastalo, automobilky sa „zbavujú“ hlavne externých zamestnancov alebo posielajú na nútenú dovolenku. V novom roku očakávajú obrat situácie, takže platené dovolenky sú pre nich momentálne výhodnejšie ako neskorší opätovný nábor pracovnej sily.  

Nie je prekvapením, že ani situácia v USA nie je priaznivá. Ako píše americký denník New York Times – spoločnosť General Motors v októbri zaznamenala prepad predaja o 45 %, čo je najhorší výsledok za posledných 25 rokov. Výrazný pokles – 30,2 % – postihol aj Ford Motor Co. Nestabilný trh a strach z recesie ovplyvnil aj vývoj v Ázii. Južná Kórea očakáva výrazné zníženie exportu. Soul oznámil, že sektoru poskytne stimulačný balík na zmiernenie dôsledkov krízy a zníži dane na podporu domáceho odbytu.  

Európskych výrobcov áut tak hlavne pre nepriaznivý vývoj značne znepokojujú súčasne rokovania komisárky EÚ  Catherine Ashtonovej a jej juhokórejského náprotivka Kim Jong-Hoona. Cieľom vyjednávaní je bilaterálna dohoda, ktorá je súčasťou európskej stratégie na liberalizáciu svetového obchodu na základe rokovaní v Doha. Ku konečným dohodám by malo dôjsť do konca tohto roka.

Ako píše denník Financial Times – pokiaľ sa obe strany dohodnú, pre EÚ to bude prvá obchodná dohoda tohto typu s Áziou a mohla by jej umožniť podobne postupovať aj s Indiou a Asociáciou juhovýchodných ázijských národov.

Otvorenie sa ázijskému trhu by podporilo európske konzultačné, právne, učtovnícke a iné služby, avšak automobiloví výrobcovia sa obávajú, že pre nich to môže mať likvidačné následky. Nedokážu totiž cenovo konkurovať kórejským autám, ktoré sú v princípe vyrobené z lacných súčiastok z Číny.

Automobilky sa s nevôľou dívajú aj na snahu juhokórejskej strany o redukovanie pravidiel pôvodu (podiel súčiastok, ktoré musia byť vyrobené v danej krajine) zo 60 % na 40 %. Poukazujú pri tom na to, že juhokórejskí výrobcovia stále odmietajú akceptovať medzinárodné technické štandardy.

Európski výrobcovia teda intenzívne hľadajú východisko z nepriaznivej situácie. Po tvrdom lobingu členské štáty zmiernili nové pravidlá na zníženie emisií. Automobilky sa zároveň spoliehajú sa na €40-miliardovú pôžičku, ktorú im minulý týždeň prisľúbila EÚ.

REKLAMA

REKLAMA