General Motors je minulosťou

Americká spoločnosť General Motors dnes vyhlásila dlhoočakávaný bankrot. Po Chrysler a Saab ide už o tretiu automobilku, ktorá sa stala obeťou hospodárskej krízy. Opel, dcérsku spoločnosť GM, majú nakoniec v rukách Kanaďania, Rusi a zamestnanci.

Spoločnosť General Motors, ktorá bola takmer sto rokov vnímaná ako symbol americkej hospodárskej sily a dynamiky, vchádza do novej éry neistoty štátneho vlastníctva. Obamova administratíva potvrdila rýchly riadený bankrot, poskytnutie 30 miliárd USD na reštrukturalizáciu a po rýchlom predaji aktív by mal v priebehu 60 – 90 dní vzniknúť oveľa menší podnik. Automobilku by sumou 9,5 miliardy USD mala podporiť aj kanadská vláda na čele s provinciou Ontário.

Vláda so 60-percentným podielom vstupuje do hazardného konkurenčného boja s japonským gigantom Toyota. Automobilka plánuje úplné odstavenie 11 závodov v USA, u ďalších troch pozastaví výrobu a zo súčasných 54 tisíc zamestnancov ostane 21 tisíc.

General Motors v Európe – 7 krajín, 55 tisíc pracovných miest

General Motors Europe má svoje výrobné haly v siedmich členských krajinách a zamestnáva okolo 55 tisíc ľudí. Vývoj gigantického koncernu v USA podrobne sledoval aj Brusel najmä kvôli dcérskej spoločnosti GM – Opel. Vlády krajín zaujímali najmä spôsoby, ako zachrániť pracovné miesta vo fabrikách.

Ministri zodpovední za konkurencieschopnosť sa na stretnutí minulý týždeň dohodli, že na určitú dobu „zmrazia“ regulačné opatrenia pre automobilový priemysel. „S prihliadnutím na súčasnú situáciu v sektore sa chceme vyhnúť tvorbe prekážok,“ oznámili v stanovisku ministri.

General Motors Europe, podľa údajov z roku 2008:

Opel v rukách Kanaďanov, Rusov a zamestnancov

Minulý týždeň dostala nemecká vláda od troch záujemcov ponuku na prebratie problémovej automobilky. Išlo o taliansky Fiat, kanadsko-rakúskeho výrobcu autodielov Magna International spolu s ruskou bankou Sberbank a treťou stranou bola investičná skupina  Ripplewood Holdings. Kabinet sa však s nimi nedohodol a ponuky vyhlásil za nedostatočné.

Dnes však už bolo jasné, že Opel sa osamostatní. Na zamestnancov automobilky prejde 10 % akcií, Sterbank 35 % a Magnu 20 %, zvyšok (35 %) si ponechal General Motors, takže po dnešnom bankrote sú jedným z najväčším akcionárom v podniku USA.

Osud európskych fabrík je teraz v rukách rokovaní medzi akcionármi. Podľa predbežných odhadov by mali zrušiť 10 % pracovných miest. Zmluvu nakoniec posúdi Európska komisia.

(EurActiv / Reuters)

REKLAMA

REKLAMA