Gréci menia autá za nenáročnejšie bicykle

Tisíce firiem zanikli, každý piaty Grék nemá prácu a životný štandard miliónov sa prepadol. V biznise s bicyklami sa však zatiaľ nesťažujú.

Pridrahé pohonné hmoty, vysoká cestná daň a náročná údržba nútia Grékov meniť autá za bicykle. Ceny benzínu sa pre rastúcu daň vyšplhali na najvyššie priečky v Európe. V júli liter stál 1,72 eura.

Podľa štatistického úradu počet áut na gréckych cestách počas dvoch uplynulých rokov v oboch prípadoch klesol o viac ako 40 %.

Na druhej strane v roku 2011 predali vyše 200 tisíc bicyklov, čo je o štvrtinu viac ako rok predtým. Krajina čelí najhoršej recesii od druhej svetovej vojny a ľudia hľadajú spôsoby ako sa adaptovať.

Obchody s bicyklami, príslušenstvom či servisné dielne rýchlo pribúdajú. Osobitne silná konkurencia je v hlavnom meste Aténach.

Podľa odhadov v roku 2011 každý mesiac pribudol aspoň jeden podnik so zameraním na bicykle. Bicyklovému trendu sa postupne prispôsobujú aj výrobcovia, ktorým sa ešte darí udržať napriek zlému hospodárskemu prostrediu.

Zákazníkov tvoria najmä dve vekové skupiny. Buď mladí a študenti, z ktorých polovica nemá prácu, alebo ľudia okolo štyridsiatky.

Nová národná móda zároveň vyvíja tlak na mestá a budovanie cyklistickej infraštruktúry. Atény  si berú príklad z iných európskych hlavných miest a už začali pracovať na schéme verejnej požičovne bicyklov.

Vzorom je najmä Kodaň. Dánska metropola je totiž priekopníčkou v praktickom prístupe k cyklistickej doprave.

(EurActiv/Reuters)

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA