Hudacký kritizuje návrh limitov CO2

Ku kritikom návrhu emisných limitov pre výborcov osobných aút, v takej podobe, ako ho predstavila Komisia, sa pridal aj europoslanec Ján Hudacký. Podľa neho dostatočne neberie do úvahy význam automobilového odvetvia.

Pozadie

Európska komisa v decembri zverejnila návrh limitov CO2, ktorý sleduje výrazné zníženie emisií skleníkových plynov v celoeurópskom meradle (EurActiv 19/12/2007). Znamená však aj vyššie náklady pre automobilky, a teda očakávané zvýšenie ceny aút. Odhad Komise hovorí o 6 %. Komisia urobila výrobcom aút niektoré ústupky, napríklad, že výpočet emisných limitov sa bude počítať ako priemer za všetky typy aút od jedného výrobcu. Automobilky tvrdia, že návrh limitov v takejto podobe bude znamenať obmedzenie inovačného potenciálu. S najväčším odporom sa návrh stretol v Nemecku. Nemeckí europoslanci z frakcie EPP-ED, dokonca hrozia, že nepodporia opätovnú kandiatúru José Barrosa na post predsedu Komise (EurActiv 21/12/2007).

Pozície

Podľa slovenského europoslanca Jána Hudackého (EPP-ED) treba dávať pozor predovšetkým na výrazné obmedzenie konkurencieschopnosti.

“Pôvodne som si myslel, že nie je nutné Európskej komisii pripomínať význam tohto odvetvia pre ekonomický a sociálny rozvoj Európskej únie, ale potom, čo Komisia vyšla s návrhom stanovovania emisných štandardov pre nové osobné autá, nie som si tým už tak istý”, povedal v pléne EP počas rozpravy.

Komisia podľa neho nerešpektovala väčšinový názor Európskeho parlamentu, ani expertných skupín o presadzovaní integrovanejšieho prístupu.

Uviedol, že Európsky parlament berie do úvahy aj obdobie, za ktoré je európsky automobilový priemysel schopný technologicky zvládnuť ambiciózne emisné ciele tak, aby to malo čo najmenší vplyv na jeho konkurencieschopnosť.

Stanovisko Európskeho parlamentu podľa poslanca Hudackého je, že automobilové spoločnosti by mohli dosiahnuť úroveň 125 g/km CO2 do roku 2015. Navrhovaný krok Komisie by podľa jeho slov okrem zníženia kúpyschopnosti nových áut sociálne slabými občanmi viedol aj k spomaleniu obmeny starých automobilov, čo by bolo viditeľné najmä v nových členských krajinách a “rozhodne by to neprispelo k redukcii CO2“.

REKLAMA

REKLAMA