Hyundai/KIA: v Európe problémy, na Slovensku rast

Koncern Hyundai/KIA predal v Európe medziročne menej vozidiel. Hoci značka KIA rastie, Hyundai sa stáva pre kupcov čoraz menej atraktívnym. Slovenský závod KIA sa aj napriek problémom koncernu v Európe napriek tomu približuje k svojmu cieľu - vyrobiť 300 tis. áut ročne.

"Auto" na dvore
Ilustračná foto (zdroj: flickr.com - moline)

Krátka správa

Kórejský automobilový koncern Hyundai/KIA má na európskom trhu problémy. Celkový predaj jeho automobilov na starom kontinente medziročne klesol. Konštatuje to The Korea Times odvolávajúc sa na údaje Asociácie kórejských výrobcov automobilov (KAMA).

Slovenský závod KIA v Tepličke nad Váhom aj napriek tomu pokračuje v rozširovaní svojich kapacít. V roku 2007 vyrobil 145 tis. kusov a v roku 2008 plánuje vyrobiť 225 tis. vozidiel modelov Cee’d a Sportage. Kórejská firma a jej dodávatelia by mali do roku 2010 vytvoriť 10 tis. pracovných miest.

Hoci sa automobily značky KIA stávajú každým rokom medzi európskymi zákazníkmi populárnejšími, značka Hyundai prežíva recesiu. V roku 2006 sa v Európe predalo spolu takmer 523 tis. kusov automobilov značiek KIA a Hyundai. V roku 2007 tento počet neprekročil 500 tis.

Ani výrazný európsky rast predaja KIA nedokázal prevýšiť európsky pokles predaja Hyundai. Značka KIA si celosvetovo v období 2006 – 2007 polepšila o 3,5%, čo predstavuje rast predaja o cca 43 tis. kusov. V Európe sa medziročne predalo o cca 14 tis. áut viac – nárast o 4,3%.

Slovenského závodu KIA by sa problém automobilového koncernu Hyundai/KIA v Európe nemal dotknúť, tvrdí Dušan Dvořák, hovorca KIA Motors Slovensko. “KIA je v Európe mladou značkou a rastie.” Na otázku, či pokles predaja Hyundai nemôže poškodiť KIA, s ktorým je v koncerne, hovorca odpovedal: “KIA je samostatná spoločnosť, hoci patrí do skupiny. Nie je preto dôvod obávať sa týchto správ.” Dodal, že Hyundai celosvetovo rastie. Na adresu slovenského závodu povedal: “Pokračujeme v napĺňaní cieľa, ktorým je v roku 2010 vyrobiť 300 tis. kusov osobných automobilov.” Práve slovenský závod vyrába prvé auto KIA navrhnuté pre európsky trh. Model Cee’d vyvinula firma v spolupráci s Európskym vývojovým a dizajnérskym centrom.

Koncern mal v roku 2007 problém aj s predajom v Číne. Je to jediný trh vo svete, kde klesol predaj značky KIA – medziročne sa predalo o viac ako 15 tis. kusov menej, čo predstavuje pokles o takmer 12%. Naopak v USA a Kanade sa koncernu darí. V roku 2006 predal viac ako 770 tis. kusov vozidiel oboch značiek a polepšil si tak o 3%.

Korea Times uzatvára, že problémom firmy je nedostatok nových modelov a nestabilita výmenných kurzov svetových mien. Tá oberá koncern Hyundai/KIA o cenovú konkurenčnú výhodu predovšetkým voči európskym a japonským rivalom.

REKLAMA

REKLAMA