Komisia bojuje proti podvodom s cenami leteniek

Napriek značnému pokroku v boji proti nekalým praktikám leteckých spoločností pri predaji leteniek online, mnohé spoločnosti ešte stále nespĺňajú pravidlá EÚ, tvrdí komisárka zodpovedná za ochranu spotrebiteľa Meglena Kuneva. Zároveň vyzvala k prísnejšiemu postupu.

Airbus
Zdroj: www.airbus.com / H. Goussé

Zo 137 internetových stránok, ktoré EÚ od septembra 2007 podrobuje vyšetrovaniu – sa 115 už prispôsobilo pravidlám. Ohľadom zvyšných 12 sú stále pochybnosti, pretože zatiaľ na aktivity Komisie nereagovali. Ide o letecké spoločnosti – Aeroflot, Emirates, Turkish Airlines, Olympic, airBaltic, MyAir, Northwest Airlines, Royal Air Maroc, Wind Jet, Germanwings, Niki a SkyEurope.

Počas marcového nezávislého anonymného nakupovania leteniek v 67 hlavných leteckých spoločnostiach – 52 dostalo tzv. „čistú zdravotnú kartu“ a zaviazali sa pokračovať v rovnakom štandarde. Išlo o letecké spoločnosti – Virgin Atlantic, Iberia, TAP či Finnair. Ostatné boli zaradené do „šedej zóny“, čiže urobili značný pokrok, no stále majú problémy – Ryanair, EasyJet, Wizzair, Austrian Airlines, LOT či Lufthansa.

„Ryanair nie je ideálnou spoločnosťou a jeho praktiky otravujú cestujúcich, no zaznamenal obrovský pokrok,“ tvrdí Kuneva. Giganty Air France-KLM a British Airways sa vyhli zaradeniu na čiernu listinu len po telefonickom uistení európskej exekutívy, že už podnikli potrebné kroky.

Cieľom akcie je bojovať proti skrytým poplatkom, vopred vyplneným formulárom a škaredým prekvapeniam skrytých v poznámkach napísaných drobným písmom na stránkach leteckých spoločností. „Aerolinky odmietali uveriť, že ich skutočne budem menovať,“ dodala.

Zrazu chcú spolupracovať
 

Podľa komisárky letecké spoločnosti prejavujú snahu spolupracovať a situácia je úplne iná ako pred dvomi rokmi. „Aerolínie, ktoré s nami nechceli ani komunikovať, sa teraz snažia o konštruktívny dialóg." Zároveň poukázala, že sektor chce vytvoriť prostredie s podmienkami platnými pre všetkých.

„Niektoré spoločnosti vôbec nezaujímajú potreby cestujúcich,“ podotkla Kuneva ohľadom nespolupracujúcej skupiny.

Letecké spoločnosti majú do júla čas opraviť chyby, na ktoré ich upozornila Komisia. Ak tak neurobia, budú sa nimi zaoberať národné orgány na základe zákonov EÚ. „Komisia nemôže priamo zasiahnuť, ale môže zahájiť vyšetrovanie voči členským štátom, ktoré si nesplnia povinnosti,“ tvrdí Kuneva.

„Nedokážem zázraky, ale mohli by sme pomôcť spotrebiteľom. Krok za krokom vyčistím trh. Niektoré z inkriminovaných spoločností cestujúcich zneužívali desaťročia,“ tvrdí Kuneva.

Komisia by mala v júni vydať komunikáciu o tom ako posilniť sieť národných regulačných orgánov a identifikovať ako by im mohla byť exekutíva nápomocná – napríklad monitorovaním vplyvu pravidiel. Na druhej strane chce dosiahnuť celosektorovú dohodu o dodržiavaní štandárd.

Pozície:

Komisárka pre ochranu spotrebiteľa Meglena Kuneva: „Toto celoeurópske vyšetrovanie zmení vzhľad webstránok leteckých spoločností. […] Ľudia potrebujú transparentné ceny, hlavne v týchto ťažkých časoch. Potrebujú porovnávať ponuky a nájsť tú najlepšiu pre seba.“

Komisár zodpovedný za dopravu Antonio Tajani: „Aplikovanie plnej cenovej transparentnosti je povinnosťou plynúcou z regulácie leteckých služieb. Letecké spoločnosti musia spĺňať vysoký štandard.

Dánsky ombudsman pre spotrebiteľov Henrik Øe:  „Aktivity Komisie sú v tomto prípade veľmi dôležité, pretože sa zvyšuje tlak na spoločnosti, aby zmenili svoju stratégiu. Je absurdné a neakceptovateľné, že ceny nezahrňujú daň. Mali by sa zobrazovať v plnej hodnote už od začiatku,“ tvrdí. „Vymenovanie aerolínií je veľmi dôležité. Niekoľko z nich sa telefonicky snažilo zabrániť tomu, aby ich zaradili do zoznamu. Súd je však oveľa silnejším nástrojom. No medzinárodné právne aktivity sú veľmi komplikované.“

Janis Vanags, viceprezident pre korporátnu komunikáciu airBaltic pre New York Times povedal, že jeho spoločnosť odstráni vopred vyplnené kolónky len v prípade, že tak urobia aj ostatné spoločnosti. „Zatiaľ sme nič podobné nevideli,“ zdôraznil.

REKLAMA

REKLAMA