Komisia pripomína cestujúcim ich práva

Európska komisia spustila kampaň, ktorá má uľahčiť život turistom. Informácie o tom, na čo majú cestujúci nárok v prípade omeškania alebo zrušenia prepravy, budú k dispozícii v 23 jazykoch Únie.

Plagáty na letiskách, staniciach, samolepky a identifikačné štítky na batožinu s adresou špeciálnej informačnej internetovej stránky alebo s telefónnym číslo bezplatnej európskej infolinky (00800 6789 10 11) – to sú prostriedky, ktorými chce Komisia najbližšie dva roky zvyšovať informovanosť cestujúcich.

Kampaň „Your Passenger Rights At Hand“ má turistov upozorniť na to, kde nájdu informácie o svojich právach v prípade, že im napríklad letecká spoločnosť zruší let. Informácie sú dostupné v 23 jazykoch Únie, vrátane slovenčiny.

Estónsky komisár pre dopravu Siim Kallas tvrdí, že celá kampaň bude stáť milión eur. Vzhľadom na to, že informácie majú slúžiť pol miliarde potenciálnych cestujúcich v Európe, sú tieto výdavky podľa neho primerané. Komisár dúfa, že kampaň zvýši povedomie Európanov o ich právach v prípade, že im cestovanie naruší akákoľvek nepríjemnosť. V rámci kampane bola spustená aj webová stránka, na ktorej cestujúci nájdu všetky potrebné informácie. „Nikdy ich ešte nebolo toľko dostupných,“ pochvaľoval Kallas.

Európskych cestujúcich už teraz chráni smernica z roku 2005. Ošetruje finančné kompenzácie za stratu batožiny či za zrušenie a omeškanie letov alebo vlakov. Ďalšia regulácia prišla v roku 2007, kedy exekutíva zaviedla základné spoločné pravidlá pre železničnú dopravu. Podľa Komisie mnoho cestujúcich o týchto zárukách nemá ani poňatia, preto chce zavádzať ďalšie pravidlá na ich ochranu.

Mali by sa týkať i iných druhov dopravy ako je železničná a letecká. V roku 2008 už navrhli opatrenia pre cestovanie autobusmi, po mori či vnútrozemských vodných cestách. Teraz o nich rokujú európski zákonodarcovia a členské štáty.

Komisia pripomenula, že väčšina práv cestujúcich platí aj za neočakávaných okolností, akou bola napríklad aprílová erupcia sopky na Islande. Sopečný prach vtedy zablokoval leteckú dopravu. Cestujúci sa však stále mohli dožadovať svojich práv na informácie od aerolínií či na občerstvenie a zaistenie nocľahu. „Nemali však nárok na finančnú kompenzáciu ako v prípade bežného zrušenia či omeškania letu, ktoré je považované za chybu aerolínií,“ zdôraznila Komisia.

Spustenie informačnej kampane sprevádzajú aj ďalšie opatrenia, ktoré majú oživiť cestovný ruch v Európe ochromený hospodárskou krízou. Patrí medzi ne napríklad predĺženie turistickej sezóny na celý rok, zlepšenie ponuky pre turistov a otvorenie turistického sektoru i osobám s telesným hendikepom. Komisári tiež prisľúbili zvýšenie rozpočtu programu Calypso, vďaka ktorému môžu cestovať obyvatelia s nižšími príjmami – dôchodcovia, študenti či hendikepovaní.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA