Mzdy aj odpočinok. Komisia navrhla nové pravidlá pre kamionistov

Kamiónová doprava je živý systém, ktorý funguje od pondelka do nedele, tvrdí Martin Ľupták z Bring Trucking.

Nový balík legislatívnych opatrení na modernizáciu európskej mobility a dopravy z dielne Európskej komisie je myslený správne a v prospech prepravcov a šoférov, ale je tu stále priestor na ďalšie diskusie.

Uviedol pre TASR generálny riaditeľ spoločnosti Bring Trucking, a.s., Martin Ľupták.

Ľuptáka pozval do Bruselu Sulík

Šéf medzinárodnej kamiónovej spoločnosti so sídlom v Žiari nad Hronom, ktorá je s 300 kamiónmi a 500 zamestnancami druhou najväčšou prepravnou firmou na Slovensku, bol v Bruseli na pozvanie Výboru Európskeho parlamentu pre dopravu a cestovný ruch.

Čítajte aj: Vyslaní pracovníci: Smernica rozdeľuje štáty a stresuje autodopravcov

Na pôde europarlamentu v stredu (31.5.) spolu s partnerom z Nórska (jediným akcionárom firmy je Nórska pošta) sledoval vystúpenie podpredsedu Európskej komisie Maroša Šefčoviča, ktorý spolu s ďalšími kolegami z exekutívy EÚ pripravil balík ôsmich legislatívnych návrhov pre dopravu a mobilitu.

Pozvanie do europarlamentu vybavil slovenský europoslanec Richard Sulík (SaS).

Kamiónová doprava je “živý systém”

Ľupták v rozhovore pre TASR pripomenul, že sa v tejto súvislosti v Bruseli stretol aj so slovenským eurokomisárom a ocenil, že tím, ktorý chystá túto legislatívu, je ochotný počúvať podnetom z terénu, čiže názory firiem, ktoré sú v tomto odvetví aktívne.

“Mnohé veci sa určite zjednodušia pre európsku kamiónovú dopravu,” skonštatoval Ľupták. Najmä pokiaľ ide o flexibilnejšie vnímanie pracovného času pre vodičov a zlepšenie ich sociálneho postavenia.

Zároveň však dodal, že kamiónová doprava je “živý systém”, ktorý funguje od pondelka do nedele, a nie všetky navrhované predpisy celkom dobre vystihujú každodenné potreby a problémy vodičov a ich zamestnávateľov.

Chýbajú parkoviská na odpočinok

Za veľký problém považuje skutočnosť, že niektoré európske predpisy si ešte niektoré krajiny upravujú po svojom, čím vzniká veľa nečakaných problémov.

“Návrh Európskej komisie je dobrý, ale treba zohľadniť aj to, čo ešte zostáva výzvou z hľadiska vodičov,” opísal situáciu Ľupták.

Spresnil, že sa to týka napríklad návrhu EK na to, aby vodiči mali nárok na odpočinok mimo kabíny svojho vozidla. Tu ide podľa neho o “technický problém”, ktorý platí pre všetky európske krajiny, lebo jednoducho nie je dosť parkovísk pre kamióny s motelmi, alebo inou možnosťou ubytovania šoférov, chýba širšia sieť.

“Je málo parkovísk. Už dnes v Európe je problém zaparkovať dlhodobejšie na víkend a nie ešte tam, kde je nejaký motel,” opísal situáciu Ľupták.

Každý štát si vykladá pravidlá po svojom

Ocenil, že predpis eurokomisie má sociálnu dimenziu, keď hovorí, že šofér nesmie spať v kabíne, avšak nešpecifikuje sa, o aký typ ubytovania by malo ísť. Okrem toho pre mnohých šoférov vyvstane aj otázka zodpovednosti za prevážaný tovar, lebo vodič po opustení vozidla nemá istotu, že sa nič nestane, nie všetky parkoviská sú strážené.

Ľupták pripomenul, že v súčasnosti najväčšie problémy majú európski a slovenskí prepravcovia s tým, že chýba jednotná a zjednodušená európska legislatíva, tak v technickej, ako aj v sociálnej oblasti. Každý členský štát EÚ si pravidlá vykladá po svojom a prepravcovia musia napríklad riešiť pokuty v Dánsku, ktoré má iný pohľad na kabotáž, ako susedné Nemecko.

Neraz to znamená zháňať právnika, prekladateľa a takéto “maličkosti” stoja firmy cenný čas a peniaze.

Česmad: Balík vytvára umelé prekážky

Cestný balíček, ktorý predstavila Európska komisia (EK), rozdeľuje jednotný európsky trh a vytvára umelé prekážky. Tvrdí to Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia, podľa ktorého pre slovenských dopravcov znamená rapídne zhoršenie podmienok pri vykonávaní podnikateľskej činnosti.

Opatrenia z cestného balíka sú podľa Česmadu pripravené v zmysle ochranárskeho boja západných krajín Únie s východnými. Tvrdenia komisie o vytvorení jednoduchších a férovejších podmienok na európskom trhu považuje za skreslené.

„Z celého cestného balíka je cítiť výrazný vplyv silných západoeurópskych štátov, ktoré si takto vytvárajú ideálne podmienky na ochranu domácich trhov pred dopravcami z ostatných, hlavne chudobnejších európskych štátov. Odmietame takéto rozdeľovanie jednotného európskeho trhu a budeme žiadať výrazné zmeny v jednotlivých návrhoch,“ uviedol prezident združenia Pavol Jančovič.

Sulík: Západná Európa chce zneužiť pravidlá

Západoeurópske štáty chcú zneužiť pravidlá o vyslaných pracovníkoch v doprave na ochranu vlastných trhov, uviedol pre TASR europoslanec Richard Sulík (SaS, ECR).

EK navrhuje, aby pri medzinárodnej doprave boli vodiči, ktorí strávia aspoň tri dni na území iného členského štátu, považovaní za vyslaných pracovníkov. V tom prípade majú nárok na minimálnu mzdu v danom štáte. Tento systém v súčasnosti uplatňujú len niektoré členské štáty a EK chce, aby platil naprieč Úniou.

“Samotná minimálna mzda je v poriadku. Keď napríklad štáty ako Nemecko alebo Francúzsko trvajú na tom, že vodič kamiónu, ktorý jazdí po Nemecku, ale je zo Slovenska, má dostávať aspoň minimálnu mzdu nemeckú, s tým sa dá súhlasiť. Západné štáty ale tento inštitút, využívajú na to, aby sťažovali fungovanie našich dopravcov, preto, lebo súbežne s tým si navymýšľali niekoľko ďalších administratívnych prekážok,” vyhlásil Sulík.

Štefanec: Chcú vytlačiť konkurenciu

Prekáža mu napríklad zákaz prespávania v kabínach kamiónov, ktorý už uplatňuje Nemecko a objavil sa aj v návrhu EK. Rovnako kritizuje, že francúzske úrady vyžadujú od vodičov z iných štátov dokumenty vo francúzštine.

“Tieto západoeurópske krajiny majú plné ústa rečí o tom, ako treba byť solidárny, ako dôležitý je spoločný trh, ako sú veľkí Európania, ale v tom momente, ako ide o ich záujmy, zrazu na to všetko zabudnú, zrazu si nekompromisne chránia svoje trhy,” dodal Sulík.

Podľa europoslanca Ivana Štefanca (KDH, EĽS) je návrh z dielne EK v rozpore s logikou spoločného európskeho trhu. “Jeho cieľom nie je zlepšiť situáciu kamionistov, ale oslabovať konkurenciu a vytlačiť aj slovenské prepravné spoločnosti z Nemecka. Výsledkom môže byť len prepúšťanie u nás, najmä u malých firiem, a prevzatie trhu veľkými nadnárodnými prepravnými firmami,” vysvetlil.

Štefanec prisľúbil, že sa, podobne ako v minulosti, postaví proti opatreniam, ktoré poškodzujú slovenských podnikateľov v iných členských štátoch.

Šefčovič: Najviac sa hovorilo o mzdách

Otázka spojená s právami a mzdami šoférov v kamiónovej doprave patrila medzi najťažšie počas diskusií v kolégiu komisárov predtým, ako Európska komisia v stredu 31. mája oficiálne predstavila balík ôsmich legislatívnych opatrení na modernizáciu európskej mobility a dopravy.

Uviedol to podpredseda EK Maroš Šefčovič.

Pripomenul, že táto citlivá otázka sa týka aj šoférov a vysielaných pracovníkov zo Slovenska. “Snažili sme sa nájsť čo najvyrovnanejší prístup k tomu, ako na jednej strane zabezpečiť fungovanie jednotného trhu a na strane druhej, ako chrániť záujmy šoférov kamiónov, aby sa nestali otrokmi modernej doby,” vysvetlil Šefčovič.

Komisia chcela jasné pravidlá

Podľa jeho slov návrhy EK majú zlepšiť sociálne podmienky pracovníkov v doprave tým, že stanovia jasné pravidlá na úrovni EÚ. Pripomenul, že to žiadali samotní prepravcovia, s ktorými sa v posledných mesiacoch stretol.

Zjednotenie pravidiel je dôležité pre vodičov, ktorí počas jedného mesiaca pracujú v niekoľkých krajinách. Vďaka spoločným a rovnako uplatňovaným pravidlám (právo na pravidelný týždenný odpočinok mimo kabíny) budú vodiči čeliť menšej námahe a stresu.

Podľa dokumentu EK má sociálnemu dampingu a zneužívaniu šoférov zabrániť intenzívnejšie presadzovanie spoločných predpisov, boj proti nelegálnemu zamestnávaniu, zníženie administratívnej záťaže podnikov a vyjasnenie existujúcich pravidiel (napríklad uplatňovanie vnútroštátnych zákonov o minimálnej mzde).

Problém schránkových firiem

Šefčovič pripomenul, že bolo potrebné spresniť pravidlá aj preto, aby sa predišlo situáciám, keď eurokomisia vedie súdne konania voči trom štátom EÚ – Francúzsku, Nemecku a Rakúsku, ktoré podľa Bruselu neuplatňujú primerane európske právo pre zamestnancov v rezorte dopravy z iných členských krajín Únie.

“Bolo dôležité, aby sme spresnili pravidlá a zároveň zabezpečili aj ich rovnaký výklad. Aby aj schránkové firmy, ktoré zneužívajú šoférov aj zo Slovenska a niektorí operátori z bohatších členských krajín, ktorí by chceli obmedziť slovenským prepravcom prístup na ich trh, tak už nemohli konať,” vysvetlil Šefčovič.

Nové pravidlá podľa jeho slov zaručia, že medzinárodná preprava, pokiaľ bude trvať tri dni, bude vyňatá zo smernice o vysielaných pracovníkoch, čo napríklad pre slovenských prepravcov znamená fungovať podľa slovenského práva a domácich miezd.

Regulovanie kabotáže

Komisia žiada zmeny aj ohľadne kabotáže, čomu niektoré členské krajiny chceli zamedziť.

Terajšie pravidlá povoľujú tri prepravy tovarov počas siedmich dní pobytu šoférov v zahraničí. Nový návrh hovorí o neobmedzenom počte prepráv počas piatich dní pobytu za hranicami. Zefektívni to produktivitu – kamióny vykonajú menej ciest “na prázdno” (bez nákladu) a maximálne využijú pohonné látky.

Šefčovič spresnil, že v takomto prípade (kabotáž) ide o operácie, ktoré trvajú viac ako tri dni, a šoféri týchto vozidiel budú mať nárok najmenej na minimálnu mzdu krajiny, v ktorej práve pôsobia. Ak napríklad slovenský vodič dovezie tovar do Belgicka, má právo v priebehu piatich dní prevážať tovar v rámci tejto a susedných krajín, ale za mzdových podmienok danej krajiny.

Pravidelný týždenný odpočinok

Slovenský eurokomisár upozornil aj na dopravné schránkové firmy, ktoré deformujú situáciu na trhu, keď čestní dopravcovia doplácajú na tých, ktorí platom a pracovnými podmienkami “zneužívajú” šoférov z krajín strednej a východnej Európy.

Návrh komisie vyzýva na posilnenú spoluprácu národných orgánov pri odhaľovaní takýchto firiem.

Nové úpravy chce eurokomisia pre šoférov kamiónov aj v tom, že navrhuje, aby vodiči absolvovali pravidelný týždenný odpočinok (povinná prestávka 45 hodín po maximálnej dĺžke 6 dní práce) mimo kabíny svojho vozidla (ako doteraz), pričom zamestnávatelia budú musieť zabezpečiť pre nich slušné ubytovanie.

1 Comment

  • Je síce pekné, že sa pýtajú majiteľov a manažérov prepravných firiem – ale kedy sa začnú pýtať aj šoférov tých kamiónov? Pretože sa to týka práve ich. Majitelia a manažéri vždy pozerajú predovšetkým na hospodársky výsledok, teda zisk. Aj za cenu doslova okradnutia šoféra. A teda aj podmienky sa snažia vždy dohodnúť tak, aby vyhovovali najmä im a ich ziskovosti, často aj na úkor práve tých vodičov.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA