Krízu možno prekoná len 6 automobiliek

Podľa výrobcov nemajú malé automobilky šancu prežiť krízu samy. Na to, aby zarobili potrebujú 5,5 – 6 miliónov áut ročne. Napríklad len taliansky Fiat nedosahuje ani polovicu tohto počtu.

Záujem spotrebiteľov klesá, kríza a recesia v krajinách sa prehlbuje. Automobilky obmedzujú výrobu alebo pozastavujú aktivitu v závodoch. Stále však nenašli riešenie, ako prekonať krízu. Mnohé menšie tvrdia, že pokiaľ ostanú samy, nemajú šancu ju „prežiť“.

Po tom, čo predaj klesol na najnižšiu úroveň od roku 1982, automobilky v USA začali vyvíjať tlak na vládu, aby im poskytla záchranný balík. Ako uvádza agentúra Reuters – podľa neoficiálnych zdrojov švédska vláda poskytne výrobcom Volvo cars a Saab Automobile niekoľkomiliardovú pôžičku. Ich vlastníkom sú práve potápajúce sa americké automobilky Ford a General Motors, ktoré sa chcú svojich dcérskych spoločností vo Švédsku zbaviť a vyhlásili, že sú na predaj. Opatrenia prijímajú aj výrobcovia v Ázii. Toyota Motor vytvorila pohotovostnú radu, ktorej úlohou je zlepšiť výnosy a vyhnúť sa ďalšiemu znižovaniu predaja.

Okrem štátnej pomoci automobilky hľadajú aj iné spôsoby ako sa udržať na trhu. Viaceré pristúpili na stratégiu tvorby aliancií so svojimi rivalmi. K podobnému kroku postupne smerujú napríklad nemecké automobilky – Tata Motors začína užšie spolupracovať s Daimler.

Ako v rozhovore pre stránku Automotive News potvrdil výkonný šéf automobilky Fiat – Sergio Marchionne, výrobcovia potrebujú minimálne 5,5 – 6 miliónov áut ročne na to, aby vykazovali zisk. Priznal, že samotný Fiat nedosahuje ani polovicu tohto množstva. Tiež sa už obzerá po vhodnom partnerovi, s ktorým bude mať lepšie šance na udržanie sa na trhu.

Marchionne ďalej zdôraznil, že krízu možno prekoná len šesť celosvetových automobiliek. Z americkej „trojky“ len jedna, ktorú nešpecifikoval. V Európe by to mal byť nemecký Volkswagen a ešte jeden rovnako nešpecifikovaný hráč na trhu plus  francúzsko-japonská aliancia Renault-Nissan s podielom aj v ruskej Avto VAZ. Z Ázijských výrobcov má podľa Marchionneho šancu jeden z čínskych výrobcov a japonská Toyota. Podľa juhokórejských médií druhý najväčší výrobca v krajine Kia Motors, ktorý je významným investorom na Slovensku, by mal podľa predpokladov budúci rok zaznamenať 9-percentný pokles predaja. Hovorca spoločnosti však tento odhad odmietol potvrdiť.

REKLAMA

REKLAMA