Krušné časy pre európsky automobilový „Detroit“

„Automobilové tigre“ v strednej Európe sa s krízou pasujú rôzne. Poľský Fiat prijíma nových robotníkov a zvyšuje produkciu modelov, ktoré doteraz dosahovali najvyššiu predajnosť. Peugeot odstavuje výrobu v Madride a Paríži a spolieha sa na lacnejšiu silu na Slovensku.

Automobilový priemysel v Európe znamená príjem pre 12 miliónov rodín a obrat 551 miliárd eur alebo 5 % HDP kontinentu. Z celosvetového meradla každé tretie predané auto je európskej výroby. Kolaps na finančných trhoch v USA však hlboko zasiahol americké automobilky a negatívne dôsledky sa rýchlo prejavili aj v ich dcérskych spoločnostiach v Európe. Prepúšťanie a obmedzovanie výroby postupne ohlásili aj ostatní výrobcovia.

S ťažkou situáciou sa v roku 2009 musia popasovať aj fabriky v strednej Európe, ktoré sa vďaka lacnej a kvalifikovanej pracovnej sile, členstve v EÚ a dostupným východným trhom, stali „automobilovými tigrami“ kontinentu. V roku 2007 Poľsko, Maďarsko, Česká republika, Slovensko, ale aj Rumunsko vyprodukovali 2,8 milióna áut, čo je 14 % celoeurópskej produkcie.

Zlaté časy sa však skončili a výrobcovia musia čeliť kritickej realite. Ako si všíma denník Financial Times fabrika General Motors v poľských Gliwiciach obmedzila výrobu z troch na dve smeny a zbavuje sa externých zamestnancov. V dôsledku krízy predaj kľúčového modelu Zafira poklesol o 30 %. Poľská fabrika patrí medzi najefektívnejšie, ktorými potápajúca sa automobilka disponuje, no aj tak je len veľmi málo chránená pred väčším dôsledkami krízy. Cena pracovnej sily je síce o tretinu nižšia ako v Nemecku, avšak ako píše denník nemusí byť v konečnom dôsledku až takou výhrou, pokiaľ sa trh bude ďalej prepadať.

Inú stratégiu v Poľsku zvolil Fiat, ktorý do fabriky v meste Tychy najíma nových robotníkov a zvyšuje produkciu. Koncentrujú sa na výrobu modelov, ktoré doteraz zaznamenali najvyšší odbyt. Rumunská Dacia, ktorú vlastní francúzsky Renault v poslednom štvrťroku štyrikrát zastavila výrobu. Naposledy v polovici decembra 2008 a o obnovení produkcie sa rozhodne v polovici januára 2009.

Podobne sa zachovala aj Audi v Maďarsku, ktorá dočasne zavrela prevádzku v meste Gyor. Predstavitelia tvrdia, že ide len o sezónnu odstávku výroby.  Maďarská Suzuki ohlásila zredukovanie stavov o 1,200 robotníkov a zníženie produkcie o 90,000 kusov na 210,000 áut. V Čechách, kde produkcia áut tvorí 10 % HDP výrobcovia a dodávatelia predpokladajú, že v polovici roka 2009 prepustia dokopy 13,000 zamestnancov.

S ťažkou situáciou sa musí vysporiadať aj Slovensko, ktoré dosahuje najvyššiu svetovú automobilovú produkciu – 106 áut na 1000 obyvateľov. Dominantné postavenie majú tri fabriky – Volkswagen, PSA Peugeot Citroën, a kórejská Kia. Ako píše denník Financial Times, podľa analytikov bude mať slovenský Volkswagen najväčšie starosti kvôli produkcii veľkých SUV modelov, o ktoré kupujúci stratili záujem.

Optimistickejší sú výrobcovia menších áut o ktoré je väčší záujem. Výhodu lacnejšej pracovnej sily pociťuje slovenský  Peugeot. Materská automobilka totiž obmedzuje výrobu v Madride a Paríži a výrobu koncentruje v slovenskej fabrike.

REKLAMA

REKLAMA