Letenky kvôli kríze zlacnejú

Finančná kríza a obrovské straty kvôli nestabilným cenám pohonných hmôt prinútila letecké spoločnosti k znižovaniu cien leteniek. Do konca prvého štvrťroku 2009 by malo dôjsť k redukcii 15 – 20 %.

Kríza vo veľkej miere ovplyvnila aj leteckú prepravu. Už pol roka sa snažia nájsť tú správnu, často agresívnu stratégiu úpravy ceny leteniek, aby dostatočne rýchlo reagovali na situáciu a tak predišli priveľkým stratám. Najprv ich zasiahlo prudké zvýšenie cien ropy, ktorá v júni a v júli dosiahla rekordnú výšku 150 dolárov za barel. Úmerne k tomu zdraželi aj letenky, avšak len mierne.

Väčšina leteckých spoločností používa rezervačný systém, ktorý automaticky upravuje ceny leteniek podľa toho, nakoľko je alebo nie je daný let obsadený alebo podľa toho, či sú v tom období významné sviatky a teda cestuje viacej pasažierov. Ceny leteniek sa mohli zdať pôvodne nízke, avšak aerolínie si možnú stratu kompenzovali zvyšovaním leteckých príplatkov. Ako píše AFP niektoré vymysleli aj iné spôsoby ako upravovať ceny palubných lístkov. Napríklad jedna z popredných európskych spoločností Air France-KLM si účtovala 50 eur navyše za miesta v ekonomickej triede, ktoré boli blízko núdzových východov. Tí, ktorí sedia na týchto miestach majú viac priestoru pre nohy.

Po tom, čo sa finančná kríza rozšírila do celého sveta a začala zasahovať aj reálnu ekonomiku, ceny ropy začali pre zmenu prudko klesať a s ňou aj záujem spotrebiteľov. Ako informuje agentúra AFP, aerolínie aj napriek hroziacim stratám budú musieť znížiť ceny leteniek, aby otrasy na trhoch prežili.

Nízkonákladová írska aerolinka Ryanair plánuje do konca prvého štvrťroku 15 – 20 % zníženie cien leteniek do všetkých destinácií. Ide aj o konkurenčný boj a snahu o získanie si pasažierov z drahších spoločností ako je British Airways. Spomínaná Air France-KLM plánuje do konca budúceho roka zaviesť na všetky linky novú cenovú triedu, ktorá bude medzi ekonomickou a biznis. Takto chcú osloviť najmä biznismenov, ktorí budú môcť cestovať s rovnakým komfortom za nižšiu cenu.

Podľa predpokladov by letecký sektor mal v tomto roku stratiť 4,1 miliardy dolárov. Viaceré letecké prepravné spoločnosti už vyhlásili koniec činnosti alebo fúziu s inou. Konkurencie sa takto zbavuje nemecká Lufthasa, ktorá sa spojila so stratovou Austrian Airlines. Írsky Ryanair ponúkol svojmu domácemu rivalovi Aer Lingus 748 miliónov eur. Ďalší silný hráč na trhu – British Airways – hľadá potenciálneho spojenca v austrálskej Qantas Airways, španielskej airline Iberia a americkej American Airlines.

Britské aerolínie budú však mať znižovanie cien oveľa ťažšie. V rámci opatrení kráľovstva na prekonanie krízy o 50 % zvýšili DPH pre pasažierov lietadla.

REKLAMA

REKLAMA