Limity CO2 rozdelili komisárov

Aké vysoké pokuty budú platiť automobilky za nedodržanie nových CO2 limitov? To je spor, ktorý spôsobil vážny stret záujmov komisárov, lobistov a ekológov.

Pozadie:

Európska komisia predstaví 19. decembra návrh, akú vysokú pokutu zaplatí automobilka, ktorej autá prekročia emisný limit 130g/km po roku 2012. Problém s prísnou ekologickou normou majú najmä nemecké spoločnosti. Vysoké pokuty by pre niektoré z nich mohli byť na hranici prežitia. Podľa informácií denníka EuropeanVoice sa ich záujmov zastáva nemecký komisár zodpovedný za priemysel Günter Verheugen.

Otázky:

Európska komisia uvažuje o pokute v rozmedzí 10 – 150 eúr na každý gram CO2 nad povolený limit 130g/km. Definitívne rozhodnutie by mala zverejniť 19. decembra. Podľa informácií EuropeanVoice z prostredia nemeckej vlády Brusel sa pravdepodobne prikloní k sume 90 eúr/gram.

Ak by sa takáto norma aplikovala na emisie automobilky BMW z roku 2006, zaplatila by pokutu 3,7 miliardy eúr. Čistý zisk spoločnosti v roku 2006 predstavoval 2,8 miliardy eúr.

Preto nemecká vláda lobuje za zníženie pokuty na 30 eúr/gram, čo by znížilo modelovú sankciu pre BMW na 1,2 miliardy eúr.

V skutočnosti však takáto vysoká pokuta nehrozí. Komisia by mala pri uplatňovaní limitu zohľadňovať váhu auta. Luxusné veľké vozy by tak mohli prísne normy CO2 prekročiť. Proti tomu ostro vystupujú ekológovia. Tvrdia, že neexistuje žiadne opodstatnenie, prečo by veľké autá mali mať právo na väčšie znečisťovanie ovzdušia ako malé ekonomické vozy. Podobný názor vyslovil aj francúzsky minister životného prostredia Jean-Louis Borloo. Francúzi vyrábajú tradične viac menších áut, ktoré pohodlne splnia prísne kritériá ešte skôr ako v roku 2012.

EuropeanVoice tvrdí, že výška sankcií vyvolala “veľký spor” medzi predsedom EK José Manuelom Barrosom, komisárom Verheugenom a komisárom pre životné prostredie Stavrosom Dimasom. Práve oni musia vypracovať konečný návrh legislatívy.

Zatiaľ čo Barroso sa v rozhovore pre Bild Am Sonntag vyjadril, že automobilky budú musieť platiť za prekročenie limitov, inak by systém nebol “spoľahlivý,” Verheugen ťahá za opačný koniec. Údajne sa snaží eliminovať dopad možných finančných sankcií na nemecký priemysel. Podľa zdrojov z prostredia Rady nemecké automobilky odhodlane bráni aj kancelárka Angela Merkelová, ktorá je inak silná zástankyňa boja proti klimatickým zmenám.

Pozície:

José Manuel Barroso, predseda Európskej komisie: “Nemám rád slovo “sankcie”. Ale automobilky musia niesť následky za prekročenie limitov. Mali by platiť určitú finančnú kompenzáciu. Inak systém nebude mať zmysel,” uviedol pre Bild Am Sonntag.

Günter Verheugen, komisár pre priemysel: Jeho hovorca vyhlásil, že plne podporuje stanovisko predsedu Barrosa. Podľa EuropeanVoice sa však odmietol o sankciách baviť so slovami, že ide o “frašku.”

Chris Davies, poslanec EP, spravodajca CO2 legislatívy: “Sankcie musia byť vysoké, aby motivovali priemysel robiť zmeny.”

Sigrid De Vries, Európska asociácia automobilových výrobcov (ACEA): “Neexistuje žiadny dôvod baviť sa o sankciách a zatlačiť automobilový priemysel do kúta.”

REKLAMA

REKLAMA