Kompromis o smernici o vyslaných pracovníkoch sa Francúzom nepáči

Európsky parlament prijal minulý týždeň posilnenú legislatívu týkajúcu sa detašovaných zamestnancov. Mnohí poslanci priznávajú jej nedokonalosti. Kompromisný text sa stal ihneď terčom kritiky najmä vo Francúzsku.

Poslanci Európskeho parlamentu schválili minulý týždeň v stredu (16. 4.) smernicu, ktorá dopĺňa staršiu smernicu z roku 1996 o vyslaných pracovníkoch. Má lepšie predísť zneužívaniu zamestnancov, ktorí pracujú po obmedzenú dobu v zahraničí. K tomuto kroku sa pred skončením svojich mandátov zaviazal Parlament aj Európska komisia.

Hlasovanie sa vníma ako úspech stredových strán. Za bolo 474 poslancov, proti 158.

Kritika z Francúzska

Predsedníčka strany Front National Marine le Pen označila výslednú smernicu za „kriminálnu“ a „pokryteckú“. Jej strana získala v ostatnom čase silnú pozíciu v komunálnych voľbách a podobný úspech jej experti predpovedajú vo voľbách európskych.

K pozícii krajne pravicového Front National sa však pridali aj zástupcovia odborov a radikálnej ľavice, ktorí kritizovali najmä nedôslednosť prijatej legislatívy. Smernica o vyslaných pracovníkoch podľa nich nejde dostatočne do hĺbky a „nekladie záujmy zamestnanca pred záujmy trhu“.

Jeden z lídrov ľavicovej strany Parti de Gauche Jean Luc Mélenchon kritizuje, že sa do smernice nepodarilo presadiť „vytváranie bratstva medzi pracovníkmi“. Namiesto „posilnenia sociálnej rovnosti“, tak údajne skôr príde k obmedzeniu voľného pohybu osôb.

Problémová doprava

Francúzi svoju nespokojnosť s riešením právneho postavenia vyslaných pracovníkov demonštrujú na príklade kabotáže v cestnej doprave

Zneužívanie liberalizácie v doprave na krátke vzdialenosti, platového odmeňovania, rozdielov v odvodoch v EÚ však vyústilo do veľkej konkurencie medzi krajinami Únie.

Lákadlo lacnej pracovnej sily prinútilo niektoré francúzske spoločnosti vytvoriť „dodávateľské reťazce v Rumunsku alebo Bulharsku“, vysvetlil vo svojej správe francúzsky senátor Éric Boquet. „Títo vodiči strávia vo Francúzsku mesiac a sú odmeňovaní podľa pravidiel krajiny ich pôvodu,“ dodáva. Týka sa to aj Slovákov. 

Takéto praktiky spôsobili vážne škody niektorým členským krajinám. Najmä Francúzsku, ktoré je krajinou s veľkým trhom v cestnej doprave a teda aj obrovskou zamestnanosťou v tomto sektore.

Podľa Roberta Parrilla z Európskej federácie pracovníkov v doprave väčšia konkurencia medzi členskými krajinami má vplyv najmä na platy a sociálne práva.

„V cestnej doprave predstavujú platy približne 45 percent nákladov. Zvyšok nákladov ako údržba, poistenie či pohonné hmoty sú úzko viazané. Firmy sú nútené prispôsobiť sa trhu s cenami nižšími oproti normálu a tým sa vytvára tlak na mzdy, povedal Parrilo.

Problém vidia Francúzi aj pri cestnej kontrole. Ak natrafia na slovenského vodiča, ktorý ma doklady v slovenčine často ho nakoniec radšej pustia, tvrdí francúzsky poslanec Gilles Savary. Briti už majú na tento problém techniku, ktorá im vie zabezpečiť simulntánne tlmočenie, aby vodiči kontrolám neušli.

Lepšie kontrolné procedúry

Kompromis poslancov európskeho parlamentu však prináša zlepšenie v mnohých otázkach vysielania zamestnancov.

Poľská poslankyňa Danuta Jazlowiecka (EPP) povedala, že smernica „prináša správnu rovnováhu medzi slobodou poskytovania služieb a ochranou vyslaných pracovníkov“.

Predsedníčka výboru pre zamestnanosť a sociálne veci EP Pervenche Bérès  (S&D) ocenila najmä to, že text rieši aj problematiku samostatnej zárobkovej činnosti a schránkových firiem.

Rada EÚ dosiahla dohodu o vysielaných pracovníkoch už na konci minulého roku. Prijatie smernice v EP ocenil aj eurokomisár pre zamestnanosť, sociálne veci a začlenenie Lázsló Andor. Podľa neho je to jasným dôkazom európskej snahy o boj proti sociálnemu dumpingu.

Karima Delli, poslankyňa EP za francúzskych Zelených, varovala pred „sirénami demagógov“. Členovia Parlamentu si by mali podľa nej v prvom rade „spomenúť na posun, ktorý kompromis predstavuje“.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA