Organizácia spotrebiteľov varuje pred zmenami v zákone o online nakupovaní

Poslanci navrhujú, aby zákon, ktorý má zjednotiť práva spotrebiteľov pri elektronickom nakupovaní platil aj pre nákupy offline. To by však v niektorých štátoch mohlo znamenať zníženie súčasnej ochrany.

Návrh regulovať práva zákazníkov e-shopov je zatiaľ v procese trojstranného rokovania medzi inštitúciami EÚ. Diplomati členských štátov sa po letnej prestávke stretnú a rozhodnú, či chcú do plánovaných spotrebiteľských zákonov presadiť akékoľvek zásadné zmeny.

Zmeny zatiaľ žiada najmä Európsky parlament. Poslanec, ktorý previedol zákon cez legislatívny proces chce, aby sa rovnaká ochrana spotrebiteľov týkala aj tovarov zakúpených offline. To by znamenalo povinnú, minimálne dvojročnú záruku na všetky tovary zakúpené online aj offline.

Komisárka so zmenou súhlasí, na nový návrh je však neskoro

Európska komisia naznačila, že je zmene návrhu otvorená. Eurokomisárka pre spravodlivosť, ochranu spotrebiteľov a rovnosť mužov a žien Věra Jourová minulý mesiac oznámila diplomatom, že by so zahrnutím offline predaja do zákona súhlasila. Odmietla však špekulácie, že by Komisia návrh stiahla a predstavila novú verziu.

„Komisia víta snahu Európskeho parlamentu a Rady EÚ o rozšírenie zákona,“ napísala Jourová 31. júla v liste národným delegáciam.

Nový návrh zákona by však podľa nej nebol „časovo efektívny“ a presunul by dokončenie kompletnej legislatívy ohľadom jednotného trhu na ďalší rok.

Komisia čelí tlaku dokončiť vyjednávania o navrhovanej legislatíve, keďže jej funkčné obdobie v roku 2019 končí.

Spotrebitelia môžu stratiť súčasné práva

Spoločnosti na ochranu spotrebiteľov sa obávajú, že akékoľvek zmeny zákona o elektronickom obchodovaní by znížili súčasne platné ochranné opatrenia.

Ochrana spotrebiteľa sa naprieč Európou výrazne líši

Ak sa navrhnuté pravidlá budú týkať aj offline predaja, pre niektoré členské štáty to môže znamenať oslabenie národných zákonov na ochranu spotrebiteľov, keďže sa budú musieť prispôsobiť novej dvojročnej záruke.

„To by, bohužiaľ, mohlo viesť k tomu, že spotrebitelia v mnohých krajinách stratia práva, na ktoré boli zvyknutí, napríklad trojročnú zákonnú záruku vo Švédsku, šesťročnú v Írsku alebo právo na ochranu pred skrytými chybami v Belgicku, Luxembursku a Francúzsku,“ vyhlásil Agustin Reya z Európskej organizácie spotrebiteľov (BEUC).

„Rozšíriť dosah návrhu o offline predaj má zmysel, avšak len ak to zároveň nepoškodí spotrebiteľov,“ dodal.

Jednotné pravidlá sú dôležité

Prevádzkovatelia e-shopov, ktorí tlačia na to, aby sa návrh zákona vzťahoval aj na offline predaj, tvrdia, že zmena spotrebiteľom len pomôže.

„Čo ,stratíte‘ v oblasti ochrany spotrebiteľa môžete vykompenzovať plnou harmonizáciou pravidiel,“ tvrdí Luca Cassetti z Ecommerce Europe, lobistickej skupiny, medzi členov ktorej patrí aj Amazon a rôzne menšie firmy.

„Ak pravidlá nie sú jednotné, celková úroveň ochrany je nižšia,“ myslí si Cassetti.

Pascal Arimont, belgický stredopravý poslanec, ktorý je autorom parlamentného návrhu zákona o online predaji, tlačí na Komisiu a národné vlády, aby návrh zmenili. V nedávnom rozhovore vyjadril presvedčenie, že pripomienky poslancov k jeho návrhu vytvoria nové spotrebiteľské pravidlá, ktoré sa budú vzťahovať na online aj offline predaj – zároveň však zachovávajú vysokú úroveň ochrany. O Arimontovom návrhu sa zatiaľ v parlamente nehlasovalo.

„Ak budeme mať jeden súbor pravidiel pre všetky tri druhy predaja, spotrebiteľ sa nemusí pýtať sám seba: ,Čo práve teraz robím, ktorý z troch zákonov sa na mňa vzťahuje?‘“ povedal Arimont začiatkom leta v pre EurActiv.com

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA