Piloti varujú, že snaha ušetriť ohrozuje pasažierov

Aerolínie v snahe ušetriť tankujú menej paliva, aby boli lietadlá ľahšie. Po viacerých núdzových pristátiach pre nedostatočné rezervy pohonných hmôt piloti a asociácie varujú pred ohrozovaním pasažierov.

Nízkonákladová spoločnosť Ryanair čelí vyšetrovaniu zo strany španielskeho úradu pre leteckú bezpečnosť po sérii núdzových pristátí pre údajný nedostatok paliva. Piloti hlásili, že stroje dosiahli minimálny objem podľa bezpečnostných predpisov EÚ.

Hoci takéto situácie sú relatívne zriedkavé Európska asociácia civilných letcov (ECA) upozornila, že piloti sú pod rastúcim tlakom, aby znížili svoj náklad a udržiavali palivovú rezervu na minimálnej úrovni pre vysoké ceny pohonných hmôt. V júli totiž medziročne stúpli o 7,5 %.

„Pozorujeme, že piloti čelia čoraz vyššiemu tlaku, aby prijímali rozhodnutia založené na iných faktoroch ako je bezpečnosť,“ uviedol Nico Voorbach, prezident ECA, ktorá zastupuje 38 tisíc pilotov v Európe.

Bez toho, aby špecifikoval letecké spoločnosti vo svojom vyjadrení pre EurActiv upozornil, že piloti sú dokonca odmeňovaní za minimalizovanie palivového nákladu. Pravidlá EÚ vyžadujú, aby lietadlá prepravujúce pasažierov mali dostatok pohonných hmôt na to, aby zvládli prípadné meškanie alebo presmerovanie na iné letiská.

V prípade, že im ostane palivo už len na 30 minút, musia požiadať o núdzové pristátie. Piloti sa môžu voľne rozhodnúť koľko natankujú, ak očakávajú zvýšenú letovú prevádzku alebo prípadné meškanie spojené so zlým počasím v cieľovej destinácii.

Dispečeri po takejto žiadosti musia lietadlu dať prioritu pri pristávaní, nemusia však zasahovať záchranné zložky. Asociácia ECA vo svojom vyhlásení z 3. septembra uvádza, že menej paliva navyše síce nie je v rozpore so zákonom, otázna je však bezpečnosť pasažierov. „Presadzovanie úspory paliva môže pomáhať pri udržiavaní marže zisku, ale tiež môže drasticky znížiť bezpečnostnú maržu,“ tvrdí ECA.

Ryanair sa bráni

Španielske úrady vyšetrujú udalosti z 26. júla, keď traja piloti letov spoločnosti Ryanair do Madridu po presmerovaní do Valencie pre zlé počasie požiadali o okamžitý súhlas s prioritným pristávacím manévrom. Objem paliva každého lietadla sa blížil k predpísanému minimu pre 30 minút letu navyše.

Výkonný šéf aerolínií Michael O’Leary pochybenie odmieta, tvrdí, že pilotom nepredpisuje koľko paliva majú natankovať a že žiadosti o núdzové pristátie boli založené na pravidlách EÚ pre minimum pohonných hmôt. Podľa O’Learyho všetci traja piloti správne a dôkladne avizovali pohotovosť, keď sa objem paliva blížil k predpísanému limitu podľa bezpečnostných úprav.

Aerolínie popierajú obvinenia, že na svojich pilotov tlačia, aby znižovali náklady alebo, že by penalizovali tých, čo tak nerobia. Evan Cullen, ktorý je na čele írskeho združenia pilotov, však pre denník Irish Times uviedol, že spoločnosť Ryanair svojich pilotov odrádza od tankovania paliva navyše aj keď majú pocit, že by ho potrebovali.  

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA