Pirátsky obchod objavuje internet

Internetový predaj falšovaných tovarov a pirátskych kópií v Európe sťažuje boj proti nelegálnemu obchodu, povedala minulý týždeň Komisia.

Tri štvrtiny nelegálnych dovozov, ktoré v roku 2009 zhabali colné úrady v EÚ, prichádzali letecky, alebo poštou. Internetový obchod s falšovanými tovarmi či pirátskymi kópiami teda pravdepodobne rastie, píše sa vo výročnej správe o nelegálnom obchode, vydanej oddelením Komisie pre dane a colnú úniu.

Falšovatelia sa začali sústreďovať na jednotlivý predaj zákazníkom. Zasielanie veľkých množstiev tovarov sprostredkovateľom sa im už nevypláca, keďže doprava je drahá a zásielky sa dajú ľahšie vystopovať.

Medzi falšovanými tovarmi prevládajú predmety všeobecnej spotreby pre domácnosti, nad luxusnými tovarmi, ako kabelky či hodinky. Nárast zaznamenali predovšetkým parochne, make-up, topánky či prípravky na vyrovnávanie vlasov, posielané poštou najmä do Írska a Británie.

Nováčikmi na trhu s nelegálnymi výrobkami sú Egypt, kde colní úradníci EÚ zachytili väčšinu hračiek, a Spojené arabské emiráty, zdroj takmer 75% nelegálnych liekov. Väčšina nelegálne obchodovaných potravín a nápojov prichádzala z Turecka.

Až 35% zadržaných tovarov tvorili tabakové výrobky. V júli sa Komisia spojila s výrobcom cigariet British American Tobacco v v boji proti nelegálnemu obchodu s cigaretami.

Šampiónom je Čína

Čína je v nelegálnom obchode stále na vrchole rebríčka. Pochádzalo z nej takmer 65% zadržaných tovarov. Minulý rok podpísala EÚ s Čínou dohodu o boji proti nelegálnemu obchodu, na konkrétne výsledky je však ešte priskoro, povedal novinárom John Taylor, ktorý má v Komisii na starosti dodržiavanie práv duševného vlastníctva.

„Komisia a členské krajiny sú presvedčené, že najefektívnejšie výsledkymožno dosiahnuť spoluprácou s čínskymi úradmi“, povedal Taylor.

Komisár pre dane a clá Algirdas Semeta chce s čínskymi predstaviteľmi diskutovať o ochrane duševného vlastníctva počas septembrovej návštevy v Šanghaji.

Nová legislatíva

Komisia predložila akčný plán v oblasti ciel v marci, no rozhovory o novej dohode sa zabrzdili na nezhodách ohľadom ochrany európskych módnych značiek a názvov potravín. Komisia chce predložiť legislatívu v oblasti ochrany duševného vlastníctva koncom roka.

(EurActiv podľa Reuters)

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA