Prehľad: Európsky automobilový priemysel a kríza

Diskusie o boji proti kríze sa v EÚ často točia okolo automobilového priemyslu. Počtom pracovných miest, investíciami do výskumu a vývoja, obratom i prepojenosťou s inými sektormi tvorí jeden z pilierov súčasnej európskej ekonomiky.

Kľúčové postavenie v ekonomike

Európska únia je najväčším svetovým producentom automobilov. Ročne ich vyrobí 18 miliónov, čo je asi tretina svetovej produkcie. Sektor priamo zamestnáva dva milióny ľudí, no nepriamo vytvára asi 12 miliónov pracovných miest.

Automobilky investujú v EÚ do výskumu a vývoja ročne viac ako 20 miliárd eur, sú teda najväčším európskym súkromným investorom do tejto oblasti.

Ich ročný obrat je 780 miliárd eur a pridaná hodnota viac ako 140 miliárd. Vývoz výrazne prevyšuje dovoz – na celkovom exporte 125 miliárd eur je prebytok viac ako 60 miliárd.

Rozsiahle prepojenie

Automobilový priemysel je prepojený s mnohými odvetviami, aj mimo strojárenstva – elektronika, oceliarne, chemický priemysel, IKT, gumárne, ale napríklad aj textilné fabriky. Na výrobu áut sa v EÚ využíva napríklad 20% vyrobenej ocele a 36% hliníka.

Výrazná je aj cezhraničná diverzifikácia. Na výrobe jedného auta sa typicky podieľa asi 50 dodávateľov komponentov, často z rôznych krajín. Títo dodávatelia vytvárajú asi 75% pridanej hodnoty. V roku 2007 tak bola hodnota obchodu a automobilovými produktmi v rámci EÚ až 360 miliárd eur. Minulý rok, už v dôsledku krízy, klesla na 315 miliárd. Problémy automobilky v jednej krajine tak môžu mať dopady na mnoho firiem v iných štátoch.

Krízový vývoj

Prvé problémy v automobilovom priemysle za začali už v polovici minulého roka poklesom dopytu v krajinách ako Francúzsko, či Španielsko (EurActiv.sk, 3. september 2008). V tomto roku už dopadá kríza na automobilky naplno a členské štáty prijímajú záchranné plány (EurActiv.sk, 4. február 2009).

V poslednom štvrťroku 2008 zaznamenali automobilky v EÚ silnú kontrakciu – o 20% (priemer pre celú priemyselnú produkciu v Únii bol 8%). Podobné problémy zaznamenali aj prepojené odvetvia – spotreba ocele by mala napríklad v prvom štvrťroku 2009 klesnúť o 30% a v druhom štvrťroku o 16%.

V pozadí problémov je slabý dopyt po nových autách. V 2008 klesol v EÚ počet predaných nových osobných áut o 1,2 milióna. V januári 2009 bol tento segment trhu o 27% menší, než rok predtým.

Problémy zasiahli prakticky všetky automobilky. Podľa portálu Auto.sk Volkswagen predal v uplynulom roku o 4,4% áut menej, Renault zaznamenal pokles predaja o 6,9%, PSA Peugeot Citroen o 9,1% a Fiat o 5,5%. Predaje amerického General Motors v Európe klesli o 13,9%, Chrysleru o 22,5% a Fordu o 5,2%. Výnimkou bola japonská automobilka Nissan Motor Co, ktorá vlani v Európe zvýšila predaj o 8,8%.

Ešte ťažšie zasiahla kríza výrobcov nákladných automobilov. Mesačné objednávky klesli z 38 000 v januári 2008 na 600 kusov v novembri 2008. Priemerný výrobca nákladných áut dokáže toto množstvo pokryť dvoma tretinami dennej produkcie.

Slovenský „automobilový zázrak“?

Na Slovensku pôsobia tri veľké zahraničné automobilky – od 90. rokov tu je Volkswagen, pred pár rokmi pribudla KIA a PSA Peugeot. Popri nich pôsobia veľkí výrobcovia komponentov, ako je Johnson Controls.

Ešte v polovici minulého roka slovenské automobilky hlásili, že sa ich kríza zatiaľ nedotkla. Určité obmedzenia už prijala každá z nich, hoci odstávky výroby v januári boli oficiálne spôsobené plynovou krízou.

Kia však už avizuje na rok 2009 nižší počet vyrobených áut, ako hovorili pôvodné odhady. Pri nabiehaní výroby v roku plánovali vyrobiť 240 000 vozidiel, v minulom roku to bolo 200 000 automobilov a posledné plány už hovoria asi o 170 000. V závode v Tepličke nad Váhom sa dĺžka zmeny skrátila z 8 na 6 hodín.

Trnavský Peugeot minulý rok zrušil plány na rozširovanie závodu a začiatkom februára oznámil, že prepustí 190 zamestnancov. Volkswagen zatiaľ poslal výrobných zamestnancov na týždennú nútenú dovolenku a údajne to nebude tento rok posledný krát.

REKLAMA

REKLAMA