Proti nemeckej textilnej aliancii stojí opozícia z viacerých strán

Nemecký minister pre rozvoj Gerd Müller verí, že pomocou aliancie združujúcej nemecké textilné korporácie bude možné garantovať spravodlivé pracovné podmienky pre ľudí z rozvojových krajín, ktorí sú zamestnaní v tamojšom odevnom priemysle.

Jeho iniciatívu však veľké nemecké korporácie zavrhli, tlak tiež vyvíjajú mimovládne organizácie. Müller spustil tento pilotný projekt minulý štvrtok. Verí, že s pomocou textilných gigantov ako je Adidas, Aldi a Kik zhromaždí dostatočnú silu proti sociálnemu dumpingu v odevnom priemysle.

Minister sa však už dostal pod tlak, pretože giganty túto alianciu odmietajú, a to aj napriek tomu, že už sa od apríla zúčastňovali rokovaní na túto tému.

Na aliancii tak participuje len niekoľko stredne veľkých spoločností, ktoré patria k Müllerovej skupine.

„Veľké značky nemali doteraz odvahu stať sa priekopníkmi, avšak v dlhodobom horizonte to zákazníci nebudú akceptovať,“ povedal minister počas uvádzania tejto aliancie. Nad veľkými korporáciami však zatiaľ palicu neláme a necháva im otvorené dvere. Dúfa, že sa pripoja v najbližších mesiacoch.

Kritika zaznieva z viacerých strán

Podľa Müllera je textilná aliancia akýmsi východiskovým bodom pre riešenia, ktoré by mali poskytnúť lepšie životné podmienky pre ľudí zamestnaných v textilnom priemysle tretích krajín, bezpečnú prácu, minimálne elkologické štandardy, ako aj odmietnutie detskej práce.

Od pádu textilnej továrne Rana Plaza v Bangladéši pred rokom a pol sa totiž v textilnom priemysle nič nezmenilo. Tragédia si vtedy vyžiadala až 1243 obetí.

Kritika aliancie však zaznieva z viacerých strán. Podľa Thomasa Rascha a Uwe Mayera z Nemeckej asociácie textilného a odevného priemyslu je Müllerov plán „neuskutočniteľný“.

„Práve pre zložitosť dodávateľského reťazca je ťažké dosiahnuť transparentnosť,“ hovoria. Dodávajú, že pri výrobe a distribúcii pánskej košele sa do celého procesu zapája okolo 140 výrobcov a logistických firiem.

K tejto aliancii má svoje výhrady aj ochranárska organizácia Greenpeace, rovnako aj Svetový fond na ochranu prírody (WWF). Greenpeace Müllerovej iniciatíve vyčíta, že sa nezmieňuje o všeobecnom zákaze používania toxických látok.

Aj keď WWF ju víta, tvrdí, že vznikla narýchlo.Zdôrazňuje tiež, že podmienky účasti v aliancii a mechanizmy rozhodovania neboli doteraz zverejnené.

Ministrovu snahu však pozitívne vníma medzinárodná organizácia Oxfam, ktorá sa zaoberá otázkami chudoby a nerovnosti vo svete. Podľa organizácie sú totiž tieto plány uskutočniteľné a iniciatívu vníma ako signál pre ďalšie európske krajiny.

Čo je jej zmyslom?

Ako prvý krok textilnej aliancie by malo byť vytváranie pravidiel, ktoré by vyžadovali dodržiavanie minimálnych ekologických a sociálnych štandardov od výrobcov na nižších úrovniach dodávateľského reťazca. V dlhodobej perspektíve by tieto pravidlá mali byť uplatnené na celý dodávateľský reťazec.

Druhým krokom by bolo vytvorenie väčšej transparentnosti pre zákazníkov. Spotrebiteľský portál by mal byť spustený v januári budúceho roka, pričom by mal poskytnúť možnosť overiť si, či dané oblečenie má štítok s označením spravodlivého obchodu.

V strednodobom horizonte plánuje minister zaviesť „vlastný štítok“, ktorý by bol akýmsi signálom pre spotrebiteľov, ktorí sú proti detskej práci a veľmi nízkym platom robotníkov z rozvojových krajín, aby sa vedeli rozhodovať pri nakupovaní.

EurActiv.com

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA