Recesia – príležitosť začať podnikať

Hospodárska kríza môže byť podľa podnikateľských lídrov ideálnym časom na rozbehnutie novej firmy. Ceny sú nízke a je jednoduché získať talentovaných zamestnancov.

Mladí biznismeni
zdoj: http://www.flickr.com/photos/alexey05/2744951846/

Pozadie:

Niektoré popredné podniky vznikli počas ekonomických poklesov. Microsoft založil Bill Gates v roku 1975 a prerazil na trhu aj napriek recesii začiatkom 80-ych rokov. Kozmetika Revlon vznikla v roku 1932, čiže počas veľkej hospodárskej krízy. Magazíne Fortune začal vychádzať štyri mesiace po krachu na Wall Street v roku 1929.

Nižšie náklady na prevádzku redukujú riziko spojené s novým podnikom a desaťtisíce Európanov, ktorí dostali odstupné, majú teraz čas aj kapitál, ktorý pred tým nemali.

Napriek tomu musí začínajúci biznis čeliť niekoľkým prekážkam – zablokovanému úverovému toku, administratívnym prekážkam a kapitálovým požiadavkám.

Otázky:

Peter Jungen, spolupredseda únie malých a stredných podnikov (SME Union) upozorňuje, že popredné svetové obchodné značky vznikli počas recesií a zdôraznil, že Európa by mala prestať stigmatizovať zlyhanie, ak chce konkurovať americkému podnikateľskému duchu.

„Toto je návrat k začiatku s nízkymi nákladmi. Môžete získať zamestnancov, ktorých by ste pred rokom neoslovili a za nižšiu cenu – síce to nie je dobré pre zamestnancov, no dobré pre podnikateľov. Rovnako si môžete dovoliť prenájom kancelárskych priestorov, keďže ceny sú nižšie ako v minulosti,“ vysvetlil. Podľa neho úspešné nové firmy sa môžu rozvíjať aj v čase recesie, vďaka príležitostiam, ktoré ponúka. „Úspešné firmy môžu vzniknúť vďaka kríze a nie kvôli kríze. A môže ísť o životnú šancu,“ dodal.

Jungena, ktorý vystúpil na podujatí zorganizovanom BusinessEurope pri príležitosti 1. Európskeho týždňa malého a stredného podnikania, doplnila Karen Wilson z Kauffmanovej nadácie. Tvrdí, že milióny nezamestnaných ľudí môžu začať podnikať. Prekážku v podobe zablokovaného úverového toku im môže pomôcť prekonať odstupné, ktoré pri prepustení získali. „Časy krízy sú vhodným obdobím na začiatok niečoho nového.“

Pozície:

Martin Ohneberg, predseda YES – Európskej konfederácie mladých podnikateľov – vyhlásil, že Európa potrebuje zmenu v myslení ak chce konkurovať USA, kde sú tvorcovia rizika vnímaní ako hrdinovia. „Znamená to, že akceptovanie zlyhania je súčasťou bytia podnikateľom.“

„V Európe je podnikateľské zlyhanie a bankrot vnímané ako kriminálny čin. V Amerike väčšina podnikateľov aspoň raz počas svojej kariéry zažila bankrot. Podnikatelia by mali dostať druhú šancu miesto toho, aby boli v novinách vykresľovaní negatívne.“

„Musíme zmeniť spôsob myslenia. Keď to porovnáte s USA, ľudia v Európe sa nechcú vystavovať riziku. Musíme začať v základných školách, aby sme vzbudili záujem o podnikanie.“

John Vassallo, viceprezident Microsoft-u pre európske záležitosti, tvrdí, že nové invencie a firmy pomôžu Európe prekonať krízu. Podľa jeho slov Microsoft spolupracuje s MSP a podporujú nové high-tech spoločnosti. Zdôraznil však aj dôležitosť podnikateľského vzdelania.

REKLAMA

REKLAMA