Rumuni už nechcú byť lacná pracovná sila

Rumunskí zamestnanci v automobilke Dacia štrajkujú proti nízkym mzdám. V krajine hrozí, že sa protesty prenesú aj do ďalších odvetví.

automobilka
Automobilový priemysel

Pracovníci v automobilke Dacia, pobočke francúzskeho Renaultu, ukončili trojtýždňový štrajk za vyššie mzdy, vianočné odmeny a podiely na firemnom zisku. Manažment napokon súhlasil so zvýšením platov o 22%. Odborári však žiadali 60%.

V rumunskej Dacii je priemerný plat 280 eur (8 960 Sk) a tri tisíc robotníkov zarába len 160 eur. Aj keby získali navýšenie platov o polovicu, stále by zarábali len šestinu toho, čo ich francúzski kolegovia v Renaulte.

Spoločnosti sa darí – v roku 2007 zvýšila obrat o 60% a jej zisk predstavoval 150 mil. eur. Renault v Rumunsku využíva lacnú pracovnú silu – výrobný proces spočíva oveľa viac na manuálnej práci ako na automatizácii a robotoch. Portál World Socialist Web Site cituje Christiana Estevea, francúzskeho manažéra Dacie: „Rumunsko so svojimi výrobnými nákladmi momentálne nemá konkurenciu, aj keď používame pásovú výrobu namiesto robotizácie.“

Rumunskí zamestnanci sa chcú zbaviť povesti „najlacnejšej pracovnej sily v EÚ.“ Costin Dumitru, odborársky predák z BNS konfederácie označil štrajk v Dacii za „biznis lekciu pre nadnárodné spoločnosti,“ píše Financial Times. Zároveň pridal aj výčitku rumunským politikom: „Spoločnosti prichádzajú do Rumunska najmä pre lacnú pracovnú silu. Je to výsledok dlhoročnej propagácie našej krajiny ako miesta s kvalitnými pracovníkmi za nízke platy – robia to všetci politici, zľava aj sprava.“ 

Ekonóm Liviu Voinea z think-tanku Spoločnosť pre aplikovanú ekonómiu dodáva, že Rumunsko sa musí štrajkami vymaniť z reputácie krajiny s nízkymi mzdami: „Už nemôžeme ďalej zostávať Čínou Európy,“ vyhlásil pre FT. Priemerná rumunská mzda v roku 2007 bola 403 eur, čo je približne 12 800 Sk. To je menej ako na Slovensku, kde štatistiky za rok 2007 uvádzajú priemernú mzdu 20 146 Sk, čo je 616 eur.

Rumunskí odborári varujú, že štrajky sa ešte neskončili a budú pokračovať. Je reálne, že sa prelejú do ďalších priemyselných odvetví.

Pre nižšie výrobné náklady sa do Rumunska sťahuje aj Nokia. Zavretie nemeckej výroby v Bochume posudzovala aj Európska komisia. Rumunsko láka aj ďalšie automobilky – od roku 2010 tu plánuje výrobu Ford a lokalitu seriózne zvažuje aj Daimler. Výška priamych zahraničných investícií v krajine dosiahla v minulom roku sedem miliárd eur.

REKLAMA

REKLAMA