Šrotovné žne v EÚ úspech

Nemecká vláda oznámila, že strojnásobí finančný balík vyčlenený na bonusy pre ľudí, ktorí sa zbavia starého auta a kúpia si nové. Šrotovné spôsobilo hystériu aj na Slovensku a v súčasnosti prebieha už jeho druhé kolo. Kritici však varujú pred rastúcimi deficitmi štátnych rozpočtov.

"Auto" na dvore
Ilustračná foto (zdroj: flickr.com - moline)

Šrotovné žne úspech nielen na Slovensku, podobná situácia panuje aj v ostatných členských krajinách, ktoré sa takto snažia o podporu dopytu po automobiloch. Napríklad nemecká schéma každému, kto si odpíše auto, ktoré je staré aspoň 9 rokov, ponúka na kúpu nového auta bonus 2500 eur. Vláda na program vyčlenila 1,5 miliardy eur, no na uspokojenie všetkých, by bola potrebná dvojnásobná suma. Kabinet kancelárky Merkelovej teda rozhodol o zdvojnásobené fondu na šrotovné na 5 miliárd eur.

Podľa údajov Európskej asociácie automobilových výrobcov (ACEA) sa obrat predajcov nových áut v Nemecku vo februári zvýšil medzimesačne o 30 % a medziročne o 20 %. Výroba áut a ich export však boli v porovnaní s rovnakým obdobím minulý rok iba polovičné. Celkový počet predaných vozidiel v Nemecku sa tak pravdepodobne oproti pôvodným odhadom zdvihne minimálne o 300 tisíc na 3,1 milióna (za rok 2009).

Okrem Slovenska a Nemecka šrotovné zaviedli aj vo Francúzsku, Španielsku, Taliansku, Portugalsku, Rumunsku a Rakúsku. Väčšinou vyplácajú bonus od 1000 do 1500 eur za zošrotovanie minimálne 10 rokov starého auta a kúpu nového. Pričom slovenský fond už začína pomaly vysychať. Takýto stimul zvažujú aj Česi, ktorí k nemu pravdepodobne pristúpia až na jeseň.

Ekonómovia namietajú, že šrotovné spôsobí dieru v štátnych rozpočtoch bez toho, že by skutočne pomohlo hospodárstvu. Ekológom zasa vadí iný problém – vo väčšine krajín sa pri žiadosti o príspevok zohľadňuje len vek auta, iné charakteristiky neberú do úvahy. Dôsledkom toho je možné, že sa zošrotuje celý rad starších úsporných áut a miesto nich sa na cesty dostanú nové SUV, ktoré majú väčšie emisie CO2.

Šrotovné hlasno kritizuje aj odstupujúci český minister financií Miroslav Kalousek. Počas nedávnej online diskusie na stránke českého predsedníctva uviedol: „Nesúhlasím so zvedením šrotovného, je to nespravodlivá, dočasná podpora len jedného odvetvia (prečo sa šrotovné nezameria na počítače či topánky?). Po druhé má dramatické sociálne dôsledky. Núti tých najchudobnejších, ktorí na auto nemajú, aby prispeli na šrotovaciu prémiu pre bohatších, ktorí sú ním motivovaní, aby sa v čase krízy zbavili všetkých svojich úspor a ešte sa aj zadlžili za nákup nového auta. Pokiaľ sa ich situácia neskôr zhorší, prídu o nové auto, nebudú mať ani staré a zostanú im iba dlhy. Automobilovej lobby to už bude jedno, pretože tá už svoje auto predala.“

REKLAMA

REKLAMA