Súboj automobiliek o limity CO2

Paríž a Berlín sa zrazili na ekologických normách. Najviac emisií CO2 vypúšťajú nemecké autá. Francúzske sú o veľa ekologickejšie. Pripravovaná legislatíva EK tak vniesla spor do inak zohratého francúzsko-nemeckého tandemu.

znečistenie autá 2
Zdroj: Leopoldo, www.creativecommons.org

Pozadie:

Európska komisia predstaví na budúci mesiac návrh legislatívy, ktorá má pomôcť znížiť emisie CO2 nových automobilov o štvrtinu. Cieľový rok je 2012. Očakáva sa, že Brusel stanoví limit 130g/km. V súčasnosti je to 160g/km. Ak návrh schváli aj Európsky parlament a Rada, automobilky budú musieť do piatich rokov prispôsobiť svoje motory prísnejšej ekologickej norme.

Berlín však lobuje za miernejší limit. Nemecké automobilky produkujú najmä väčšie, luxusné autá, ktoré najviac znečisťujú prostredie a prísne limity nespĺňajú. Paríž sa postavil proti. Francúzske autá sú tradične menšie a dosahujú najnižšie emisie CO2 v EÚ.

Otázky:

Spor o environmentálne limity výrazne zasahuje aj ekonomiku krajín. Nemci prísnejšie kritériá nespĺňajú – v minulom roku zvýšili ich producenti automobilov emisie CO2 v priemere o 0,6%. Vyplýva to z prieskumu environmentálnej skupiny “Transport and Environment.” Berlín preto žiada, aby ich ťažšie autá s väčšími motormi získali výnimku.

To sa však nepáči Francúzom. Ich malé autá sú najekologickejšie v EÚ a produkciu CO2 v minulom roku znížili v priemere o 1,9%. Nemecký návrh na výnimky považujú za škodlivý. Francúzsky minister životného prostredia Jean-Louis Borloo tvrdí, že by podporoval produkciu ťažkých luxusných áut, na úkor inovácie pri výrobe menších ekologickejších modelov.

“Transport and Environment” skúmal 14 najväčších automobilových značiek na európskom trhu. Najnižšie emisie CO2 v roku 2006 dosiahli Francúzi, najvyššie Nemci:

Pozícia Výrobca emisie CO2g/km v r.2006
1. PSA Peugeot Citroen 142
2. Fiat 144
3. Renault 147
4. Toyota 153
9. Volkswagen 166
13. BMW 184
14. DaimlerChrysler 188

Medziročne svoje emisie najviac znížili japonské značky: Toyota – 5%, Honda – 3,8%. Produkcia CO2 rástla len pri nemeckých automobilkách (s výnimkou Suzuki): Volkswagen +0,9%, DaimlerChrysler +2,8%.

Pozície:

Jean-Luis Borloo, francúzsky minister životného prostredia: “Neexistuje žiadny dôvod, prečo by mal mať majiteľ väčšieho auta právo na väčšie znečisťovanie životného prostredia,” vyhlásil pre Financial Times.

Transport and Environment, environmentálna skupina: Pripomína, že cieľ 120g/km pre emisie CO2 prvýkrát navrhlo samotné Nemecko v roku 1994. Od vtedy sa však realizácia návrhu odsunula už trikrát: “Je to otázka politickej dôveryhodnosti – termín sa už nesmie viac posúvať.” Zdôrazňuje, že aj keď sa doprava podieľa na celkovej tvorbe emisií CO2 len 27%, jej trend je vzrastajúci. V období 1990 – 2005 sa zvýšil objem CO2 z dopravy o 32%.

Wendelin Wiedeking, riaditeľ Porsche: “Toto je obchodnícka vojna v Európe,” vyhlásil na stretnutí akcionárov v Štutgarte. “Francúzi s Talianmi stoja proti Nemcom,” dodal.

Sigrid de Vries, hovorca Asociácie automobilových výrobcov, ktorá združuje aj BMW, Volkswagen a Ford: Výrobcovia sa cítia byť ohrození novou legislatívou: “Riskujeme, že v automobilovom priemysle sa zníži produkcia a začne sa prepúšťať.” Nevylúčil tiež, že ekologickejšie autá budú drahšie.

REKLAMA

REKLAMA