Taliansko ustúpilo, EÚ uzavrie dohodu s Južnou Kóreou

Európska rada na svojom včerajšom rokovaní dala zelenú dlhoočakávanej dohode o voľnom obchode medzi EÚ a Južnou Kóreou. Podľa odhadov by mal voľný prístup na kórejský trh európskym exportérom priniesť až 19 miliárd eur. Taliansko, hlavný oponent zmluvy, nakoniec pristúpilo na kompromis.

V rámci snahy o posilnenie svojho medzinárodného postavenia a intenzívnejší zahraničný obchod s ázijskými partnermi, EÚ na svojom včerajšom summite schválila dohodu o voľnom obchode s Južnou Kóreou. Jej hodnota pre európskych výrobcov sa odhaduje na 19 miliárd eur a je považovaná za vôbec najdôležitejšiu obchodnú dohodu, ktorú vlády 27 členských štátov doteraz podpísali s treťou stranou. Okrem toho ide o novú generáciu bilaterálnych obchodných zmlúv EÚ.

„Je to obrovský pokrok pri ceste európskych výrobcov na ázijské trhy,“ komentoval prijatie dohody belgický minister zahraničia Steven Vackrere.

Bilaterálne rokovania s Južnou Kóreou začali už na jar 2007 v snahe zlepšiť vyhliadky európskych exportérov na ázijských trhoch. Počas jej ratifikácie bola často kritizovaná z radov Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA). Tí sa obávajú lacnej konkurencie ázijských automobilových značiek, pre ktoré je Európa dôležitým odbytiskom (do Európy mieri 15 % ázijskej automobilovej produkcie), zatiaľ čo pre európske automobilky Južná Kórea predstavuje zhruba len 1 % ich exportu.

I preto dohoda obsahuje článok, ktorý EÚ dovoľuje zaviesť ochranárske opatrenia v prípade, že stúpne dovoz kórejských automobiliek využívajúcich subdodávateľov z iných ázijských krajín.

Súhlas s dohodou dlho nechcelo dať Taliansko, ktoré sa obáva konkurencie kórejských značiek pre svoju domácu značku Fiat. Tej sa momentálne nedarí a v prvej polovici tohto roka zaznamenala 10-percentný pokles predaja. Taliansko preto žiadalo odklad nadobudnutia účinnosti dohody na rok 2012. Nakoniec však ustúpilo a prijalo kompromisný návrh, ktorý posúva vstup zmluvy do platnosti o šesť mesiacov, teda na 1. júla 2011.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA