Turistické lokality musia mať príbeh

Ak nekomunikujete príbeh, nerobíte si svoju prácu, hovorí britský expert, ktorý spísal návody pre lokality svetového dedičstva UNESCO.

James Rebanks je britský spisovateľ a autor bestselleru „The Shepherd’s Life“ preloženého do 14 jazykov. Britská verejnosť ho pozná aj ako najobľúbenejšieho farmára Twitteri.

Popri práci na rodinnej farme v Matterdale v Lake District vo Veľkej Británii je tiež konzultant pre Centrum Svetového dedičstva UNESCO.

Práve pre túto organizáciu vypracoval návod a usmernenia použiteľné pri rozvoji turistického ruchu ktorejkoľvek lokality v zozname svetového dedičstva UNESCO.

Rebanks uplynulý týždeň navštívil Bardejov ako jeden z rečníkov na konferencii Benefits Beyond Inscription. Leveraging the UNESCO Brand for Sustainable Tourism Development in Central European Regions  o využití možnosti značky UNESCO na rozvoj najmenej rozvinutých regiónov a zamestnanosti v oblasti turizmu a ochrany prírody.

Návod k udržateľnému turizmu

Podľa Rebanksa je ľahké robiť chybu nevnímať širšie súvislosti a globálny kontext pri manažmente nejakej turistickej lokality. Je podľa neho ale kľúčové, aby každá turistická lokácia premýšľala o niektorých základných veciach.

Na základe štúdia miest po celom svete ich rozpracoval v tzv. UNESCO Sustainable Tourism Toolkit, ktorý môže na svoje podmienky adaptovať každý.

Na začiatku je podľa neho kľúčové úprimne ohodnotiť produkt z perspektívy návštevníka. „Koľko máte ubytovacích kapacít, aké sú hotely, ako sú dostupné? Čo sú naše najväčšie problémy? Kto sú naši turisti?“

V druhom slede je potrebné chrániť lokalitu svetového dedičstva pred negatívnymi vplyvmi turizmu. Toto je podľa neho akútny problém napríklad v Číne, kde zažívajú obrovský nárast počtu turistov.

„Ľudia musia rešpektovať vašu krajinu aj vašu prírodu, dodáva. To vyžaduje manažment turistov.“

Lokality takisto potrebujú investície. Súkromné aj verejné.

Dôležitým bodom, ktorý sa často prehliada je rozprávanie príbehov spojených s jednotlivými lokalitami. Musíte vedieť odkomunikovať, prečo je Slovensko úžasné.

„Všetky lokality musia mať svoje príbehy a hodnoty.“

„Tento príbeh musíte podporovať, ľudia musia uveriť, že vaša lokalita je výnimočná. Podpora zo strany UNESCO je jedným zo spôsobov.“

Podnikatelia v oblasti cestovného ruchu tiež musia mať priestor na iniciatívu a byť súčasťou rozprávania príbehov. Treba si tiež uvedomiť, že na samotnej lokalite turisti spravidla míňajú najmenej peňazí. Dôležité je celkové prostredie ako aj dostupnosť.

Návšteva začína cestou, dodáva Rebanks.

Nepredávajte, kým nemáte hotový produkt

Ako jeden z ukážkových príkladov manažmentu turizmu dáva filipínske mesto Vigan. Poradcovia starostky sa ju snažili dotlačiť do masívnejšieho marketingu, ona si však uvedomila, že nie je hotový produkt.

Niekoľko rokov preto najprv venovala zveľaďovaniu mesta, budovaniu ciest, hygienických zariadení, urobila remeselný trh priamo v meste. Pristupovala k týmto aktivitám tak, aby boli udržateľné aj keby sama prehrala ďalšie voľby.

„Značne znížila nezamestnanosť v regióne. K svojmu mestu pristúpila ako ku komplexnému produktu.“

UNESCO a Slovensko: K aktívnej podpore

Rebanksa a ďalších expertov zo Švédska a Švajčiarska na bardejovskú konferenciu pritiahla veľvyslankyňa Slovenska pri UNESCO Klára Novotná.

Hovorí, že počas minuloročnej návštevy šéfky UNESCO Iriny Bokovej prejavili slovenskí ministri zahraničia, životného prostredia a školstva záujem o aktívnu asistenciu UNESCO pri rozvoji slovenských regiónov.

Centrum Svetového dedičstva UNESCO pozvalo Slovensko do spolupráce, ktorá sa odohráva medzi UNESCO a EÚ a v rámci ktorej vznikajú tzv. trasy svetového dedičstva v EÚ.

Tematické trasy sú zamerané na starovekú Európu, kráľovskú Európu, romantickú Európu a podzemnú Európu. Súčasťou poslednej menovanej je aj mesto Banská Štiavnica.

„Má tak potenciál stať sa magnetom pre solventných turistov z Ameriky alebo Ázie,“ hovorí veľvyslankyňa.

Celý záznam z panelu nájdete na stránkach Teraz.sk

 

Čítajte aj: Značka UNESCO sama nestačí. Turizmus v Strednej Európe treba premyslieť nanovo.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA