USA zmiernili pravidlo “Buy America”

Americký Kongres schváli ekonomický stimulačný balíček s kompromisným znením klauzuly "Buy America", pre ktorú hrozila Európska komisia sporom pred Svetovou obchodnou organizáciou.

Americký záchranný balíček v hodnote 787 miliárd amerických dolárov má pomôcť vyviesť krajinu z 14 mesiacov trvajúcej hospodárskej recesie. Podľa prezidenta Baracka Obamu pomôže program vytvoriť viac ako 3,5 milióna pracovných miest.

Balík stimulov ráta s

  • 240 miliardami dolárov v daňových úľavách pre jednotlivcov a firmy,
  • 140 miliardami na zdravotnú starostlivosť,
  • 100 miliardami na vzdelávanie
  • 48 miliardami pre projekty infraštruktúry (podľa AP)

Kompromis v prípade spornej klauzuly "Buy America" je nastavený tak, aby sa Spojné štáty vyhli obchodným sporom. USA budú podporovať nákup amerických produktov ale pri rešpektovaní pravidiel WTO, Severoamerickej zóny voľného obchodu (NAFTA) a iných "free trade" dohodách.

Faktom ostáva, že multimiliardové verejné zákazky podporené v rámci schváleného stimulačného plánu vylúčia neamerických producentov ocele, železa a ďalších produktov. Keďže však musia rešpektovať pravidlá WTO o verejnom obstarávaní, prístup k zákazkám budú mať naďalej aj dodávatelia z EÚ. 

Čína, India, Brazília a Rusko, ktorí zatiaľ nie sú členmi WTO však v týchto projektoch obídu naprázdno. Pravidlo "Buy America" sa bude dať obísť len v prípade, že vládna agentúra, ktorá dohliada na konkrétny projekt usúdi, že by to bolo v rozpore s verejným záujmom.

Niektorí analytici sa domnievajú, že kroky ako je prijatie kauzuly preferujúcej domáce produkty spustí obchodnú vojnu recipročných opatrení. Toho sa však boja aj firmy v USA, ktoré exportujú do zahraničia.

John Bruton, veľvyslanec Európskej únie v Spojených štátoch vyzýval lídrov amerického Kongresu, aby zahrnuli do balíka „klauzulu reciprocity", pokiaľ ide o verejné obstarávanie, to znamená zaručiť dodávateľom rovnaké možnosti ako majú americké firmy vo verejnom obstarávaní v EÚ.

Predstavitelia biznisu sú tiež skôr toho názoru, že akákoľvek zmienka o preferovaní amerických producentov maly bať vypustená.

Podľa slovenského europoslanca a člena parlamentného Výboru pre medzinárodný obchod Petra Šťastného (EĽS-ED, SDKÚ-DS) sa kampane ako "Buy America" alebo francúzske investície francúzskym pracujúcim sa pravidelne objavujú v časoch ťažkého ekonomického útlmu ako rýchly recept k návratu ekonomického rozmachu.

"Opak je pravdou a história to jasne potvrdzuje. Aj preto je takáto krátkozraká forma protekcionizmu v priamom rozpore s pravidlami WTO. Okrem iného stavia jednu skupinu pracujúcich proti druhej, čo vyvoláva deštruktívnu atmosféru v samotnej spoločnosti. Tých negatív je podstatne viac, preto nesmieme podľahnúť emotívnym tlakom smerujúcim k protekcionizmu. To by bola cesta späť", konštatuje Peter Šťastný.

REKLAMA

REKLAMA