Veľká Británia: Znížte rozpočet EÚ, inak sa budú ľudia búriť

Rozpočet EÚ treba znížiť, tvrdí to britský minister pre podnikanie Vince Cable. Zároveň varoval pred odporom zo strany občanov, ktorí čelia úsporným opatreniam, kým výdavky Bruselu ostávajú rovnaké.

Počas svojho vystúpenia v Európskom parlamente (30. septembra 2010) Cable vyzval zákonodarcov, aby rázne v tomto ohľade zakročili. V opačnom prípade riskujú poškodenie pozície EÚ.

„V čase, keď národné vlády musia robiť výrazné škrty, ľudia nedokážu pochopiť, prečo Komisia a Parlament chcú zachovať rozpočet EÚ bez zmeny,“ vysvetlil. Cable, rešpektovaný ekonóm, v minulosti pôsobil na akademickej pôde a v priemysle, sa stal prvým ministrom nového britského vládneho kabinetu, ktorý prehovoril k europoslancom.

Predstavil výzvy, ktorým čelí britská ekonomika, poukázal na vysoký deficit, praskajúcu realitnú bublinu a ochromený bankový sektor. Voľný obchod označil za cestu k rastu a prosperite.

Podľa Cabla sú otvorené trhy kľúčové pre projekt EÚ. Zároveň dodal, že kríza zrýchlila prechod globálnej hospodárskej moci do rúk rozvojových ekonomík ako Čína, India, Brazília, Turecko a Indonézia.

Táto zmena sa môže zdať ako rušivá či dokonca desivá, no podľa jeho slov nacionalizmus a protekcionizmus by boli kontraproduktívne. „Som staromódny, nezmeniteľný vyznávač obchodu,“ priznal Cable a vyzval k pokroku v kruhových rokovaniach v Doha.

Tento týždeň by mal komisár pre vnútorný trh Michel Barnier zverejniť Zákon o jednotnom trhu. Cable dúfa, že dokument bude zahŕňať aj časť zameranú na pomoc malým podnikom pri prekonávaní bariér pre obchodovanie.

Na adresu dočasných schém podpory firmám na prekonanie najťažších fáz krízy, vyhlásil, že by mali byť ukončené. „Je úplne nezmyselné, aby vlády s nedostatkom prostriedkov posielali šeky ziskovým firmám.“

Podľa Cabla nová britská vláda nemá inú voľbu ako urobiť výrazné škrty vo verejných výdavkoch. Ubezpečil však, že kabinet je pripravený spolupracovať s ostatnými členskými štátmi pri reforme európskej ekonomiky.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA