Vinári sa boja generických balení

Do francúzskej diskusie o generických obaloch cigariet sa zapájajú aj tamojší vinári. Obávajú sa, že regulácia balení v mene verejného zdravia postihne aj ich.

Svoje názory na blogu francúzskeho Huffington Post sformuloval prezident francúzskej akadémie vín (Académie du Vin de France) Jean-Robert Pitte.

Reagoval v ňom na snahu vlády a ministerky Marisol Touraine zaviesť vo francúzsku štandardizované, neutrálne obaly tabakových výrobkov. Ide o farebne jednotný, neatraktívny obal, zbavený loga výrobcu.

Viaceré krajiny (v EÚ ide o Veľkú Britániu, Írsko či Maďarsko) už zaviedli alebo zvažujú tohto opatrenie, o ktorom predpokladajú, že bude viesť k zníženiu spotreby tabaku najmä u mladých ľudí.

Ide nad rámec európskej smernice o výrobe a predaji tabakových výrobkov, ktorú členské krajiny práve zavádzajú do svojej národnej legislatívy.

„Nikto nespochybňuje škodlivé účinky tabaku a  rozhodne musíme bojovať proti chorobám, ktoré spôsobuje, ale nevytvára myšlienka generických balení nebezpečný precedens? Prečo by sme sa mali zastaviť pri fajčení a nemali to rozšíriť aj na fermentované a destilované nápoje?“ pýta sa prezident francúzskych vinárov.

Vinári vo Francúzsku majú dobrý dôvod cítiť tlak zo strany štátu, pokiaľ ide o ochranu verejného zdravia. Ministerka zdravotníctva Marisol Touraine už otvorene kritizovala francúzskych producentov vína, za to, že sa snažia pretláčať myšlienku, že víno je dobré pre ľudské zdravie, čo nie je vedecky dostatočne preukázané.

Nepáči sa jej, že podľa údajov OECD Francúzi ročne skonzumujú 12 litrov čistého alkoholu, čo je ekvivalent 120 fľaší vína. Európsky priemer je pritom 9,1 litra.

Francúzski vinári sa tak s obavami pozerajú na aktivity v Írsku, ktoré nie len, že tiež zaviedlo od budúceho roku generické obaly cigariet, ale jeho parlamentný výbor v správe odporúča zakázať logá, obchodné značky a použitie farieb aj na fľašiach alkoholických nápojov.

Pitte apeluje na vládu, aby riešila problémy prevenciou a vzdelávaním, ktoré sú podľa neho rozumnými cestami boja proti chorobám vznikajúcich dlhodobou konzumáciou alkoholu. Argumentuje, že víno a alkohol predstavujú dôležitý sektor francúzskej ekonomiky, v ktorom našlo zamestnanie až pol milióna Francúzov.

O regulácii alkoholu sa na európskej úrovni diskutuje už roky, témy prinášajú predovšetkým mimovládne organizácie zaoberajúce sa otázkou verejného zdravia. Európska stratégia pre oblasť zdravia napríklad rieši otázku uvádzania nutričných hodnôt na etiketách alkoholických nápojov.

V minulosti sa tiež diskutovalo o tom, či by mala byť regulovaná reklama na alkoholické výrobky, podobne ako je to v prípade tabaku. Dopady marketingu na pitie alkoholu skúmalo viacero inštitúcií. V roku 2013 výskumná aliancia AMPHORA, financovaná zo 7. rámcového programu EÚ pre vedu a výskum, odhalila, že reklama na alkohol podporuje jeho konzumáciu už u mládeže vo veku 13-16 rokov.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA