Vyšehradské automobilky sa zišli na vlastnom “bratislavskom summite”

Automobilky vo V4 sa rozhodli spoločne lobovať u národných vlád aj v Bruseli.

Ich centrály sú zväčša západoeurópske, oni chcú však vytvoriť východoeurópsku skupinu.

Automobilové zväzy v krajinách Vyšehradskej skupiny sa v utorok 23. mája stretli v Bratislave, aby hovorili o užšej spolupráci. Podpísali aj spoločnú výzvu adresovanú vládam V4.

„Problémy V4 sú skoro rovnaké,“ povedal na tlačovej konferencii prezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Juraj Sinay. Prvú schôdzku s kolegami z Česka, Maďarska a Poľska nazval „bratislavským summitom k automobilovému priemyslu“. Mal by sa konať každoročne.

Štvrtinu európskych áut vyrobí V4

Automobilový priemysel v krajinách V4 sa na celoeurópskej produkcii podieľa štvrtinou. Priamo zamestnáva vyše 600-tisíc ľudí.

Najviac vozidiel, 1,3 milióna ročne, vyrába v Česku. Najviac ľudí, 200-tisíc, zamestnáva a najväčší podiel na HDP, 22 percent, má zase v Maďarsku.

Na Slovensku automobilky vyrobia ročne milión vozidiel, zamestnávajú 127-tisíc pracovných pracovníkov a vytvoria 12 percent HDP.

Automobilový priemysel sa v celom regióne teší štedrej štátnej pomoci. Slovenskú dotáciu pre plánovanú továreň Jaguar Land Rover sa rozhodla Európska komisia hlbšie preskúmať.

V Bruseli lobuje za všetky európske automobilky Európska združenie výrobcov automobilov (ACEA). „Táto iniciatíva nie je namierená proti ACEA. My sme skupinou v rámci ACEA,“ spresnil pre portál EurActiv.sk Jakub Faryš, prezident Poľského automobilového zväzu.

Trpia nedostatkom pracovnej sily

Na tlačovej konferencii automobilových zväzov zaznelo, že hlavným problémom, ktorý vyšehradské automobilky spája, je nedostatok pracovnej sily.

Dôsledkom môže byť podľa viceprezidenta ZAP SR Alexandra Matuška „neúnosné zvyšovanie platov“.

„Pred 20 rokmi bola najdôležitejším faktorom investície lacná pracovná sila. To už neplatí,“ povedal na tlačovke Faryš z Poľského automobilového zväzu.

Za najväčšie výzvy považuje posilnenie mobility pracovníkov vo vnútri krajiny, vzdelávanie pracovnej sily, prilákanie mladých ľudí a budovanie nových pracovných zručností pre priemysel 4.0, ktorý sa vo veľkej miere opiera o digitalizáciu.

Zväzom zo štyroch krajín chýbajú desaťtisíce kvalifikovaných pracovníkov. Odhady siahajú od 10-tisíc v Maďarsku po 100-tisíc v Poľsku. Slovensku podľa ZAP SR chýba asi 14-tisíc párov rúk.

Migrácia zo zahraničia je pre Maďarsko podľa slov Pétera Erdélyiho, predsedu tamojšieho Zväzu automobilových importérov, dlhodobým, nie krátkodobým riešením.

Automobilky chcú inteligentnú reguláciu

Automobilky vo vyšehradskom regióne zápasia aj so slabou prepravnou infraštruktúrou, požiadavkami európskej legislatívy o emisiách či nedostatočnou infraštruktúrou pre nové technológie vrátane autonómnych a elektrických áut.

Výrobcovia chcú spolupracovať aj v oblasti informačných technológií, výskumu a vývoja, ako aj v elektroenergetike.

„V nových trendoch musíme spolupracovať, aby sa z nich nestala hrozba, ale príležitosť,“ povedal na tlačovke Bohdan Wojnar, prezident Zväzu automobilového priemyslu ČR.

Wojnar ubezpečil, že „nehrozí prepad tradičných dodávateľov, hoci tlak je veľký.“

„Autonómne a elektrické autá sú horúce témy, o ktorých by sme mali diskutovať s Európskou úniou aj vládami,“ povedal poľský zástupca Faryš.

Podľa neho však európsky automobilový priemysel trpí nadmernou reguláciou. Vzťahuje sa naň až 80 európskych smerníc. „Potrebujeme inteligentnú reguláciu,“ dodal Faryš.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA