Vysoké pokuty za ropné škvrny z lode Erika

Žalobcovia požadujú maximálne pokuty pre francúzsku ropnú spoločnosť Total a uväznenie jej manažéra a vlastníka lode Erika. Dôvodom je ich úloha pri potopení lode Erika, ktorá spôsobila veľkú ropnú škvrnu, ktorá v roku 1999 zdevastovala francúzske pobrežie.

tanker
Zdroj: www.creativecommons.org

Krátka správa:

Po štyroch mesiacoch súdneho sporu bolo 4. júna 2007 sedem z 15 obvinených osôb usvedčených za svoju úlohu pri potopení 25-ročnej hrdzavejúcej lode Erika, z ktorej presiaklo viac než 20 000 ton ropy na francúzske pobrežie a zničilo prímorské životné prostredie a zabilo vysoké počty morského vtáctva.

Ropná škvrna spôsobila veľký rozruch a prispela k tomu, že Európska komisia prijala sériu preventívnych opatrení, známych ako balíčky Erika I a Erika II. Ešte prísnejší tretí „balíček“ je v súčasnosti preskúmavaný Európskym parlamentom a členskými štátmi v Rade, ktorá by mala 6. júna dosiahnuť politickú dohodu o častiach balíčka, ktoré sa vzťahujú na povinnosti štátov, aby zabezpečili, že lode, plaviace sa pod ich vlajkou, spĺňajú medzinárodné štandardy, ako aj otázky kompenzácie pre tretie strany v prípade nehôd.

V prípade lode Erika žalobcovia požadovali pokutu vo výške 375 000 € pre spoločnosť Total SA, ktorej tanker Erika patril. Zároveň však obžaloba zastavila právny postup proti Bertrandovi Thoullionovi, ktorý bol jediným z manažmentu Total SA, ktorý bol vyšetrovaný za „spoluúčasť na ohrození životov“.

Talianska námorná certifikačná spoločnosť RINA, ktorá vydala tankeru Erika osvedčenie o možnosti plavby, dostala tiež pokutu.

Dvaja žalobcovia tiež požadovali rok vo väzení a pokutu vo výške 75 000 € pre majiteľa tankeru Giuseppe Savareseho a manažéra Antonia Pollara, obvinených zo spôsobenia znečistenia „ľahkomyseľnosťou a zanedbaním“ a za „ohrozenie života iných ľudí“.

Kapitán lode Erika Karun Mathur čelí pokute vo výške 100 000 € za znečistenie, pretože od začiatku si „všimol anomálie“, ale od obvinenia z ohrozenia ľudských životov bolo upustené, pretože celá jeho posádka bola zachránená.

V prípade je okolo 110 ďalších žalujúcich strán, ktoré požadujú odškodné v súhrnnej výške okolo jednej miliardy €, a to vrátane 153 miliónov € zo strany Francúzska a 150 miliónov € zo strany francúzskych regiónov, aby si mohli pokryť náklady čistenia životného prostredia a odstránenia vraku lode.

Tribunál si vypočuje obhajobu 13. júna a ku konečnému verdiktu by malo dôjsť koncom roku 2007 alebo začiatkom roku 2008.

REKLAMA

REKLAMA