Zelené lietadlá za európske miliardy

EÚ spúšťa miliardové partnerstvo s aerolinkami na vývoj nových ekologických lietadiel. Zelené plány by mohli podráždiť americkú konkurenciu.

Pozadie:

Európska únia vystupuje ako líder v boji proti klimatickým zmenám. Po priemysle a autách tlačí aj na aerolinky, aby znižovali svoje emisie CO2 do ovzdušia. Európska rada schválila v decembri návrh na zníženie emisných limitov v leteckej doprave od roku 2012. Letecké spoločnosti už avizovali zvýšenie nákladov, ktoré by sa malo premietnuť do zdraženia leteniek zhruba o 9 eúr.

EÚ chce leteckým spoločnostiam pomôcť. Odštartovala preto program Čisté nebo (“Clean sky”), ktorý formou verejno-súkromných partnerstiev zabezpečí financovanie vývoja nových ekologických lietadiel.

Otázky:

Nová európska iniciatíva Čisté nebo zabezpečí pre vývoj nových leteckých technológií 1,6 miliardy eúr na najbližších sedem rokov. Výsledkom by mali byť  ekologickejšie lietadlá s novými prvkami:

  • design "inteligentné krídla"
  • nízka hmotnosť
  • nízka hlučnosť
  • inovačné rotorové listy a turbínové motory
  • ekologické motory
  • ekologický design, ktorý minimalizuje spotrebu paliva

Nová generácia zelených lietadiel by mala byť realitou o 12 rokov. EÚ verí, že  sa jej tak podarí naplniť svoje ekologické ciele:

  • znížiť emisie oxidu uhličitého o 40%
  • znížiť emisie oxidu dusného o 40%
  • znížiť úroveň hluku o 20 decibelov
  • znížiť emisie CO2 o 2-3 mld. ton v priebehu 40 rokov

Letecká doprava dnes produkuje len 3% celosvetových emisií CO2, ale trend je vzostupný a do roku 2020 by sa jej podiel mal zdvojnásobiť. Komisár pre výskum Janez Potocnik upozorňuje, že “emisie budú neustále narastať, keďže počet pasažierov v leteckej doprave za každoročne zvyšuje o päť percent.”

Polovicu z 1,6 miliardového rozpočtu (EUR) poskytne EÚ z fondov na vedu a výskum. Druhú časť financií zabezpečia spoločnosti Airbus, Dassault, Saab a Rolls Royce. Jednotlivé vedecké tímy sa budú vyberať na základe projektov vybraných vo výberových konaniach v prvých dvoch rokoch.

Objavili sa tiež obavy, že pomoc z fondov EÚ pre súkromné európske spoločnosti dráždi americkú konkurenciu, najmä Boeing. Myriam Goldsztejn zo spoločnosti Dassault Aviation však pre BBC vyhlásila, že “by to nemal byť problém ani pre WTO, keďže tu nejde o vývoj produktu ale technológií.” Spoločnosť Boeing sa k téme v tejto chvíli nechce vyjadrovať. BBC cituje zdroj z Európskej komisie ktorý tvrdí, že americké verejné výdavky do leteckého priemyslu sú aj tak trikrát vyššie ako v EÚ.

Pozície:

Myriam Goldsztejn, Dassault Aviation: Program Čisté nebo považuje za nevyhnutný vývoj: “Nemáme inú cestu,” povedala pre BBC. “Tento program je taký veľký, že bez spolupráce s Európskou komisiou nemáme šancu uspieť. Je to priveľa pre jednu spoločnosť.”

Jack Metthey, riaditeľ DG doprava Európskej komisie: “Úloha Európskej únie je spojiť nás všetkých pri práci na spoločnom projekte. Musíme prelomiť bariéry, ktoré nas tak dlho rozdeľovali a program Čisté nebo je ďalším významným krokom týmto smerom.”

Alain Garcia, viceprezident spoločnosti Airbus: “V stávke je budúcnosť nášho priemyslu. Musíme urobiť systémovú zmenu v leteckom priemysle. Rast leteckej dopravy sa nezastaví. Nezastavil sa po 11. septembri, ani po kríze SARS a bude sa rozvíjať ďalej. Musíme si zabezpečiť silnú konkurencieschopnú pozíciu. To znamená, že nemáme na výber a musíme podporovať ambiciózne výskumné projekty ako Čisté nebo.”

REKLAMA

REKLAMA