Zmeny v cestných poplatkoch v EÚ: Časovo obmedzené diaľničné známky má rušiť aj Slovensko

15 krajín EÚ bude musieť podľa návrhu Európskej komisie zmeniť spôsob zavedeného cestného mýta z časovej bázy na tarify podľa vzdialenosti.

Podľa návrhu Európskej komisie, ktorý získal k dispozícii portál EurActiv.com, bude 8 krajín nútených zmeniť nastavenie poplatkov za cesty pre osobné automobily a 9 krajín systém spoplatnenia pre nákladné autá.

Okrem Slovenska sa bude musieť diaľničných známok, ktoré si vodiči osobných áut kupujú na istý počet dní, zbaviť do roku 2023 aj Rakúsko, Bulharsko, Česká republika, Maďarsko, Rumunsko, SlovinskoNemecko.

Švédsko, Lotyšsko, Litva, Dánsko, Rumunsko, Bulharsko, Holandsko, Belgicko a Spojené kráľovstvo – ktoré má ale Úniu opustiť v roku 2019 – by mali na dni obmedzené diaľničné známky zrušiť pre vodičov nákladnej dopravy.

Ak by návrh EK prešiel, išlo by o prvú reguláciu v EÚ, ktorá by sa týkala regulácie poplatkov na cestách pre osobné vozidlá, dnes stále v kompetencii členských štátov.

Vzdialenostná báza strieda časovú

Komisia sa zasadzuje za cestné mýtne systémy, ktoré by boli založené na vzdialenosti, ktorú vodič v krajine prejde a nie na čase, ktorý v krajine strávi. Systém tak nabáda vodičov, aby svoje automobily využívali na cestách čo najefektívnejšie. To by malo v konečnom dôsledku vplývať aj na životné prostredie.

„Poplatky založené na časovej báze (teda počte dní, pozn. ed.) presne neodrážajú skutočné náklady, ktoré ovplyvnia infraštruktúru a z týchto dôvodov nie sú účinné,“ píše sa v novom návrhu.

Cena práce na Slovensku je najvyššia z krajín V4 (INFOGRAFIKA)

Violeta Bulc, eurokomisárka, zodpovedná za dopravnú politiku, by mala návrh zmien oznámiť v priebehu dnešného dňa.

Digitálne a ekologicky

Okrem návrhu o diaľničných známkach a mýte chce Komisia odporučiť, aby správcovia týchto systémov začali plne využívať digitálnu technológiu. Tá by umožnila vodičom, aby prostredníctvom jedného zariadenia platili cestné poplatky v rámci celej EÚ, podľa toho, ktorými cestami a krajinami prechádzajú.

Vodiči tak už nebudú musieť kupovať diaľničné známky na hraniciach, či čakať v radoch na zaplatenie mýta.

Návrh ráta aj s výrazným znížením poplatkov za cesty pre nákladné autá, ktoré neprodukujú škodlivé emisie. Komisia navrhuje, aby sa mýto pre vozidlá s nulovými emisiami znížili až o 75 percent.

Ďalším návrhom by mali byť zmeny v súvislosti s prácou vodičov, ktorých príjem je nižší a ktorí pracujú v krajinách s vyšším príjmom. Práve tento bod v ostatnom období prilieval olej do ohňa medzi západnými a východnými členmi Únie.

Vozia pre IKEA na západe, žijú v kamiónoch zo slovenskej mzdy

Cenový strop do roku 2023

Výška cestného mýta má byť navyše až do roku 2023, kým by zmeny neboli plne implementované, regulovaná. Komisia plánuje určiť strop.

Podľa návrhu by 10-dňová známka nemala stáť viac ako 8 percent z ceny celoročnej diaľničnej známky.

Napríklad v Českej republike vodiči osobných automobilov platia 12 eur za 10-dňovú známku, zatiaľ čo ročný poplatok je 57 eur.

Systém by mal znížil cenu aj slovenských 10-dňových diaľničných známok, ktorá by pri dnešnej ročnej cene 50 eur nemala presiahnuť výšku 4 eur. Súčasná cena 10-dňovej známky u nás je 10 eur.

Vodiči nákladnej dopravy by za 1-dňovú známku nemali zaplatiť viac ako 2 percentá z ceny ročnej známky.

Lacnejšie a jednoduchšie?

V Bruseli, ale aj v členských štátoch EÚ sa už začali ozývať hlasy, ktoré zo zmenou systémov nesúhlasia.

Podľa medzinárodnej cestnej únie, ktorá reprezentuje nákladné dopravné spoločnosti sú časovo obmedzené diaľničné známky lacnejšie a v praxi jednoduchšie.

Rakúska pravicová europoslankyňa Claudia Schmidt pre EurActiv.com uviedla, že „v minulosti nikdy nemalo mýto ani poplatky vplyv na zníženie znečisťovania.“ Komisia by podľa nej mala podporovať technológie v osobnej a nákladnej doprave, namiesto „penalizovania vodičov“.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA