Bratislava spojila mladých nadšencov podnikania

Mladí nadšenci podnikania zo siedmich európskych regiónov predstavili svoje biznis nápady počas výnimočného podujatia SMART Campus „Where ideas meet business“ v Bratislave.

Súťaž bola vyvrcholením dvojročného projektu pod názvom i.e.SMART, ktorého cieľom je zvýšiť motiváciu a povedomie o podnikaní u mladých ľudí. Záujem Európanov o podnikanie totiž podľa prieskumov klesá.  

Takmer 40 začínajúcich podnikateľov z Bratislavy, Viedne, Budapešti, Modeny, Benátok, Prahy a Štuttgartu v Starej Tržnici prezentovalo svoje „biznis nápady“ z oblasti kreatívneho priemyslu, zelenej ekonomiky a informačno-komunikačných technológií. 

Pred samotnou súťažou absolvovali štvordňový tréning. Pod dohľadom skúsených trénerov a mentorov začínajúci podnikatelia pretvorili svoje biznis nápady a myšlienky do skutočného podnikateľského zámeru.

„Ľudia vedia o podnikaní len veľmi málo. Navyše, nie sú k podnikaniu motivovaní či cielene vedení. Európska únia pritom podnikateľov potrebuje,“ povedal šéf projektu i.e SMART Stuart Simpson.

Víťazný UniMug

Hlavnú cenu súťaže „The Best Business Idea“ si odniesla mladá podnikateľka zo Štuttgartu. Na podujatí predstavila svoj prototyp termo hrnčeka na kávu UniMug so zabudovaným RFID čipom.

Tento hrnček má nahradiť tony jednorazových papierových či umelohmotných hrnčekov na kávu, ktoré končia v smetných košoch. Prostredníctvom čipu pritom bude možné za kávu aj zaplatiť, nebude teda potrebné zháňať drobné mince do kávomatu.

Ide o riešenie, ktoré zrýchli výdaj kávy a zároveň je priateľské k životnému prostrediu. V prvej fáze sú cieľovou skupinou študenti vysokých škôl. Cenu víťazke Justine Slawnik odovzdal bratislavský primátor Milan Ftáčnik.

Víťazom v kategórii "The Most Valuable Business" sa stal nápad zo Štuttgartu pod názvom ThisCover. Cieľom je interaktívne a zároveň atraktívne predstaviť jednotlivé exponáty v múzeách a galériách, ktoré by tak dokázali prilákať viac záujemcov.

Porotu zaujal aj podnikateľský nápad z Viedne PYG Pick Your Gear, ktorý získal ocenenie "The Most Valuable Investor".

V medzinárodnom kole sa so zástupcami z ostatných regiónov stretlo päť slovenských tímov nádejných podnikateľov. Do finále sa dostal interaktívny a úsporný systém riadenia verejného LED osvetlenia Street Lighting 2.0.

Podnikanie je „smart“

Porota hodnotila projekty na základe troch kritérií – potenciál podnikateľského plánu alebo zámeru, inovatívnosť nápadu a komunikačný aspekt, teda prezentácia nápadu pred verejnosťou v cudzom jazyku.

Podľa člena poroty Riccarda Carianiho z talianskeho regiónu Modena bolo hodnotenie veľmi náročné. Úroveň pripravenosti súťažiacich aj projektov bola rôzna. So svojimi podnikateľskými nápadmi súťažili mladí ľudia vo veku 14 až 30 rokov.

„Vysokoškoláci prišli s konkrétnejšími a prepracovanými podnikateľskými nápadmi, mali pripravené údaje a analýzy. Na druhej strane, tí najmladší mali kreatívnejšie nápady,“ povedal člen poroty.

Bola to naša prvá skúsenosť s takto zameraným projektom. Tento projekt je zároveň jedným z prvých  organizovaných v rámci Európy, do ktorého sa zapojilo sedem regiónov. „Cieľom projektu bolo povzbudiť podnikateľského ducha v mladých ľuďoch,“ hovorí Cariani.

Skúsenosti, kontakty a rady

Mladí ľudia, ktorých spojilo podnikateľské nadšenie sa zhodujú v názore na tom, čo im účasť na projekte priniesla. 

„Povolaním som architekt a priznám sa, že som nemal veľa skúsenosti ani informácií o tom, čo je podnikanie. Predtým som nevedel nič o marketingu, daniach, prezentáciách. Chcel som získať viac informácií, chcel som rozbehnúť svoj projekt a potreboval som pomoc a radu ako na to,“ povedal český účastník súťaže, ktorý prezentoval svoj nápad najdiarchitekta.cz.

Ako dodal, bolo by dobré zlepšiť povedomie o tomto projekte. „Ja som sa o ňom dozvedel len náhodou cez kamaráta. Sám by som vo svojej podnikateľskej myšlienke nepokračoval,“ uviedol.

Pre Adama Galu, ktorý so svojim tímom prezentoval podnikateľský zámer Street Lighting 2.0, to bola možnosť spoznať veľmi zaujímavých ľudí, získať kontakty, spoznať ľudí mimo jeho oboru.

„Vďaka tomuto projektu sa nám podarilo nájsť zaujímavú myšlienku a vytvoriť biznis ideu. Náš projekt je už vo fáze prototypu a mienime v ňom pokračovať. Verím, že ho dotiahneme do konca,“ povedal. Úroveň prihlásených projektov bola podľa jeho slov rôzna nakoľko spolu súťažili stredoškoláci aj vysokoškoláci. Niektoré veci pre mňa osobne boli a niektoré neboli prínosné.

Podnikateľská džungľa

„Bolo úžasné stretnúť ľudí z rôznych regiónov, ktorých spája rovnaká vízia a to stať sa podnikateľom,“ povedali Aron Seiffert a Frederic Ehret zo Štuttgartu.

Bola to pre nás obrovská skúsenosť, pretože sme sa naučili, ako prezentovať svoj nápad alebo myšlienku investorovi, ako rokovať s potenciálnym investorom a presvedčiť ho o tom, že nás nápad má potenciál, dodávajú. 

Podľa slov Justin Slawik podujatie prekonalo jej očakávania. Naučila som sa veľa o tom ako podnikať, ako sa investori pozerajú na podnikateľský zámer, ako nazerať na projekt, aby bol výnosný, či je myšlienka vôbec realistická.

„Pre mňa to bola úžasná skúsenosť. Umožnilo mi to prehrýzť sa cez džungľu podnikania – ako si pripraviť podnikateľský plán, kto sú moji potenciálni zákazníci, kedy je vhodné spustiť podnikanie, ako a kedy začať s marketingom,“ dodáva.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA