Pri predaji nezdravých potravín samoregulácia nefunguje

Lekári a spotrebiteľské organizácie v Nemecku vyzývajú na zákaz reklamy na nezdravé jedlo pre deti.

V roku 2007 sa najväčšie európske potravinárske spoločnosti zaviazli, že zmenia spôsob, akým robia reklamu na potraviny pre deti do 12 rokov. Reklamné kampane sa mali obmedziť výhradne na výrobky, ktoré spĺňajú isté nutričné kritériá. Štúdia, ktorú v pondelok v Berlíne predstavila organizácia Foodwatch, ukazuje, že situácia je opačná. Výrobcovia inzerujú takmer výlučne nezdravé produkty.

Prieskum Foodwatch preskúmal 281 v Nemecku vyrobených potravín od výrobcov, ktorý podpísali tzv. EÚ záväzok (EU Pledge). Štúdia zahrnula aj potraviny od koncernov akými sú Kellogg’s, Ferrero, Danone, Nestlé a Coca-Cola. Iba 29 výrobkov splnilo nutričné kritériá, ktoré na dosiahnutie vyváženej diéty odporúča Svetová zdravotnícka organizácia (WHO). Zvyšné by deťom nemali ponúkať.

„So svojimi sladko znejúcimi záväzkami sa potravinársky priemysel staval do prvej línie boja proti obezite a podvýžive, zatiaľ čo súčasne robil reklamu tonám sladkostí a nezdravej strave, obzvlášť so zameraním na deti,“ vyhlásil analytik Foodwatch Oliver Huizinga.

Medzi potravinármi obstáli McDonald’s a Nestlé relatívne dobre. Asi tretina potravy zo siete rýchleho občerstvenia spĺňa kritériá WHO. Coca-Cola a PepsiCo nemajú naopak ani jeden výrobok, ktorý by podmienky naplnil.

Nutričné hodnoty, ktoré si v minulosti sami výrobcovia stanovili, boli príliš zhovievavé. Zhodne to tvrdí Nemecká asociácia diabetikov (DDG) aj združenie Deutsche Diabetes-Hilfe. V prípade cereálií pre deti bola stanovená hranica na úrovni 30 % obsahu cukru, WHO odporúča maximálny jeho obsah 15 %. Deklarácia z roku 2007 sa navyše zamerala na príliš úzku skupinu detí. Medicínski experti hovoria, že lehota zakazujúca propagovať nezdravé potraviny deťom by mala trvať do 16 rokov.

Výkonný riaditeľ DDG Dietrich Garlichs vyhlásil, že stratégia dobrovoľného sebaobmedzovania, informovania a vzdelávania zlyhala. V Európe žijú deti v prostredí, ktoré ich povzbudzuje jesť nezdravo a málo cvičiť. Vyvážená diéta je pritom kľúčom k zdravému životu. Väčšina detí s nadváhou si ju prenesie aj do dospelého života.

Odborníci a Foodwatch vyzývajú na komplexný zákaz reklamy na potraviny, ktoré nespĺňajú najnovšie kritériá WHO. Vďaka modelu, ktorý WHO predstavilo na jar 2015, môžu vlády jednotlivých krajín jednotne kategorizovať potraviny ako nezdravé a na základe toho rozhodnúť o zákaze ich propagácie.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA