Stredomorská kuchyňa viac pomáha bohatým

Stredomorská kuchyňa je zdraviu prospešná a znižuje riziko kardiovaskulárnych ochorení. Podľa novej štúdie to však platí len pre ľudí s vyšším príjmom a vzdelaním.

Stredomorská kuchyňa je inšpirovaná najmä stravovacími návykmi v Grécku, južnom Taliansku a Španielsku. Je bohatá na olivový olej, celozrnné výrobky, ovocie a zeleninu, no patrí do nej aj primerané množstvo rýb, mliečnych výrobkov a vína. V malých množstvách sa využíva aj červené mäso a hydina.

Podľa nového talianskeho výskumu je však stredomorská kuchyňa prospešná len pre bohatšie skupiny obyvateľstva.

Pracovníci talianskeho výskumného centra IRCCS Neuromed analyzovali údaje 18 000 ľudí nad 35 rokov.

Zistili, že tí, čo sa riadia stredomorskou diétou majú v priemere o 15 percent menšiu šancu ochorieť na srdce. To dokázali aj štúdie v minulosti.

Avšak po prvýkrát štúdia odhalila, že účinky stredomorskej diéty nie sú pre všetkých ľudí rovnaké, ale významne ich ovplyvňuje sociálno-ekonomická situácia človeka.

Výhody diéty sú viditeľné na ľuďoch z rodín s ročným príjmom aspoň 40 000 €. Pre ľudí s menším príjmom a nižším vzdelaním je prínos pre ich kardiovaskulárny systém oveľa menší alebo dokonca žiadny.

Vedci vidia príčinu najmä v tom, že bohatší ľudia pri stredomorskej diéte skonzumujú v porovnaní s chudobnejšími viac druhov ovocia, zeleniny, rýb, celozrnných výrobkov a ďalších zdravých potravín. Ich strava je tak kvalitnejšia.

Chudobnejší si často kupujú „stredomorské“ jedlá s menšou nutričnou hodnotou, dodáva štúdia.

Stredomorská kuchyňa je ohrozená

Okrem toho, výrobcovia stredomorských jedál smerujú k roztržke s nadnárodnými spoločnosťami. Dôvodom je označovanie potravín.

Šesť veľkých spoločností vrátane Coca Coly a Nestlé v marci spustilo kampaň za označovanie potravín podľa farieb semaforu vo všetkých krajinách EÚ. Systém vznikol v Spojenom kráľovstve.

Jeho úlohou je pomôcť spotrebiteľom zorientovať sa, koľko soli, cukru a tuku obsahujú výrobky, ktoré si kupujú. Označenia sú červené, oranžové alebo zelené podľa množstva špecifických zložiek. Vďaka tomu si spotrebiteľ môže rýchlo vybrať, ktorý produkt si kúpi.

Juhoeurópske krajiny, najmä Taliansko, sa proti britskému semaforovému systému búria a tvrdia, že poškodí meno stredomorskej kuchyne, ktorá je bohatá na oleje.

Zvyšok sektora však vníma britský systém ako jednoduchší, ktorý potenciálne umožní zákazníkom robiť rozhodnutia jednoduchšie a rýchlejšie.

„Južné krajiny sa môžu pridať do pracovnej skupiny, ktorú sme vytvorili. Nepovedali sme, že takýto bude proces a basta. Len sme sa k niečomu zaviazali,“ povedal Marco Settembri, riaditeľ Nestlé pre Európu, Stredný Východ a Severnú Afriku (EMENA) pre EurActiv.com

Settembri dodáva, že neexistuje zlá strava a dobrá strava, ale všetko je otázkou rovnováhy a množstva.

„Toto je druh informácie, ktorú by sme mali spotrebiteľom poskytnúť. Ak chcú skonzumovať kilo syru každý deň, môžu, je to ich voľba, ale musia byť informovaní,“ vyhlásil.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA