Cesta Železnej opony, na bicykli za porozumením

Na miestach kadiaľ prechádzala Železná opona povedie najdlhšia európska cyklotrasa. Na Slovensku je už značená, jej celková dĺžka má byť cez 10 000 kilometrov.

Takmer polstoročie bola Európa násilne rozdelená na východnú a západnú. Hranica medzi nimi sa tiahla od Barentsovho mora po Čierne a dostala meno Železná opona. Bol to „pás smrti“, ktorý mal držať nepriateľa na uzde.

Pred štvrťstoročím táto násilná hranica padla a zmizla nielen z máp, ale väčšinou aj z terénu. Napriek tomu neupadne do zabudnutia, pretože pozdĺžnej nej vedie najdlhšia európska cykloturistická trasa, Cesta Železnej opony.

25 rokov potom ako začali byť odstraňované betónové múry a ploty z ostnatého drôtu sa plány na premenu tohto priestoru na cyklotrasu, ktorá bude spájať nielen milovníkov cykloturizmu, začínajú plniť.

S nápadom už v roku 2005 prišiel člen výboru pre dopravu a turistiku Michael Cramer.

V druhej polovici júla tohto roka komisár pre regionálnu politiku Johannes Hahn a Michael Cramer predstavili projekt v Európskom dome vo Viedni.

Diaľková cykloturistická trasa má byť 10 400 kilometrov dlhá. Trasa, prechádzajúca cez 20 krajín, začína pri Barentsovom mori na severe Európy a končí pri Čiernom mori severne od Istanbulu.

Trasa ešte nie je v celej dĺžke vyznačená, na Slovensku však už je a putujú po nej cykloturisti.

Cesta má v jednotlivých krajinách rôzny charakter, vedie divočinou bez ľudských obydlí aj cez husto obývané a rozvinuté oblasti, po horách aj po rovine, pozdĺž morského pobrežia aj popri riekach, poza malé dedinky aj cez veľké mestá.

Trasa Cesty Železnej opony vedie po už existujúcich cyklotrasách. Projekt je financovaný z fondov EÚ v objeme 1,8 milióna eur. Finančné prostriedky sa využívajú predovšetkým na zlepšenie infraštruktúry.

Veľa cyklistov o novej cyklotrase stále nevie

Len málo fanúšikov cyklistiky vie o existencii cyklotrasy, Cramer vie, čo treba urobiť.

Časť trasy v severovýchodnom Nemecku a medzi Nemecko – Českou hranicou a Rakúskom je vyznačená malými modrými štvorčekmi.

Cramer tvrdí, že rovnaké vyznačenie trasy aj na ostatných úsekoch by mohlo posilniť rastúci záujem u cykloturistov.

Projekt Cesta Železnej opony bol inšpirovaný cyklotrasou pozdĺž Berlínskeho múru, ktorá je navrhnutá tak, aby sa čo najpresnejšie pridŕžala starých hraníc mimo hlavných ciest a cyklistov zároveň privádza na historicky významné miesta.

V posledných rokoch, sa vyčerpávajúca „end-to-end tour“ medzi najjužnejším (Tarifa, Španielsko) a najsevernejším (Nordkapp, Nórsko) bodom Európy stala medzi cyklistami kultovou výzvou.

Trasa Železnej opony môže, na druhej strane, množstvom historických pamätníkov, pomníkov a miest viac prilákať príležitostných cyklistov.

Profesionálny cyklista a autor Michael Hutchinson, poukázal na to, že trasa Železnej opony obchádza Alpy. "My profesionáli vždy hľadáme kopce. Plochá trasa však môže plne vyhovovať hobby cyklistom."

Kadiaľ vedie slovenská časť trasy

Na Slovensko vstupuje Cesta Železnej opony cez hraničný priechod Hohenau – Moravský Sv. Ján a prebieha v menšej či väčšej vzdialenosti od hranice popri obciach Malé Leváre a Gajary cez Suchohrad, Záhorskú Ves, Vysokú pri Morave, Devínsku Novú Ves a Devín do Bratislavy a odtiaľ cez Petržalku do rakúskeho  mestečka Kittsee.

Trasa na slovenskom úseku meria 87 km a mimo štandardného značenia je doplnená o logo EuroVelo 13 Iron Curtain Trail.

Rozpočet projektu na Slovensku je vrátane spolufinancovania 111 579 eur.

Projekt Cesty Železnej opony sa realizuje od zaregistrovania projektu do siete EuroVelo (koniec roka 2012) a ukončený by mal byť v septembri tohto roka.

Stanoviská

„Bicykel môže byť dosť rýchly na to, aby ste toho veľa videli, zároveň aj dosť pomalý, aby ste si všimli to, čo vám inak uniká," povedal nemecký poslanec za skupinu Zelených Michael Cramer.

"Veľkým problémom v Európe je, že toho o sebe vieme veľmi málo, to vedie k zatrpknutosti. Tento projekt prispeje k tomu, aby sme si lepšie porozumeli, "myslí si európsky komisár pre regionálnu politiku Johannes Hahn.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA