Internet je pre kampaň do eurovolieb kľúčový

Internet by mohol európskym politickým stranám pomôcť "osviežiť a omladiť" politiku a priniesť vyššiu účasť vo voľbách do Európskeho parlamentu, povedali europoslancom volební stratégovia na seminári v Bruseli.

e-democracy
https://euractiv.sk

Obava, či sa voliči ukážu v deň volieb pri urnách trápi kandidátov, ktorí sa plánujú uchádzať o mandát europoslanca v budúcoročných voľbách. Účasť totiž kontinuálne klesá už od prvých volieb do EP v roku 1979.  V tých posledných (2004) sa k voľbám unúvalo len 45% voličov. Na Slovensku, ako vieme, to bolo len 17 %. (Pozri súbor liniek Voľby do Európskeho parlamentu 2009)

Internet by mohol “osviežiť a obmadiť” európsku politiku, tvrdia volební stratégovia. Odvolávajú sa pri tom na amerického prezidentského kandidáta Baracka Obamu, ktorý bol veľmi úspešný pri mobilizovaní mladých voličov prostedníctvom webu.

Liberálny europoslanec Alexander Alvaro, ktorý moderoval podujatie, povedal pre EurActiv, že európski politici “musia prekonať svoj strach z nových technológií”. Niekedy je treba “chopiť sa šance”. Navrhuje dokonca viesť kampaň “bez tých nudných volebných plagátov”.

Európska volebná kampaň by sa mohla “stať živšou bez toho, aby skĺzla do volebného cirkusu” ako je ten v USA, hovorí Alvaro.

Internet by ale nemal byť považovaný za náhradu tradičných médií ani ako “konečná zbraň”, ktorá prinúti ľudí voliť, hovorí Američan Mark Penn, ktorý viedol úspešnú kampaň Billa Clintona v prezidenstkých voľbách v USA v roku 1991 aj v roku 1995. Úspech sa mu nepodarilo zopakovať s Hillary v tohtoročných primárkach.

“Nie je to len o tom ísť online, ale aj o to mať odkaz, ktorý prinúti ľudí zapojiť sa”, povedal Penn europoslancom. “Musíte mať temu.”

Rovnako dôležité je podľa odborníkov na volebné kampane, aby kandidáti lepšie počúvali občanov a viac ich zapájali. Keď sa bývalý predseda Parlamentu Pat Cox opýtal dánskeho experta Jacoba Boettera na zlyhanie v prípade Lisabonskej zmluvy, Boetter odpovedal, že namiesto jednoduchého pretláčania informácií, mali byť podľa neho ľudia oslovení vopred štýlom: “Pripravujeme novú zmluvu. Aká chcete, aby bola?”

“Ľudia neradi počúvajú autoritárske odkazy”, dodal Boetter.

Politici by sa mali sútrediť na skutočné problémy, ako konflikt medzi Ruskom a Gruzínskom, či globálnu finančnú krízu, zdôraznil Penn. Spájanie volieb s každodennými problémami ľudí prinesie podľa neho väčšiu účasť.

Penn si myslí, že internet pomôže spostredkovať odkaz polikov a zlepší výmenu informácií medzi kandidátmi a občanmi. Napriek tomu, že Európa dnes stále zaostáva za USA pokiaľ ide o kampaň na internete, Penn myslí si, že sa to čoskoro zmení.

REKLAMA

REKLAMA