Voliť v eurovoľbách sa na nám zatiaľ nechce

Máme jasno v tom, že predvolebnej kampani majú dominovať ekonomické témy, presvedčených prísť voliť je však len 15 % ľudí. Odhalil to jesenný prieskum Eurobarometer.

Zaujíma nás ekonomika

Európania si myslia, že kampaň k eurovoľbám 2009 by sa mala zamerať na ekonomické témy: hospodársky rast, nezamestnanosť, infláciu a kúpnu silu obyvateľstva. Týmto témam dávajú prednosť štatisticky najmä muži v strednom veku a viac rezonujú u občanov východoeurópskych členských štátov EÚ.

Pravidelný prieskum verejnej mienky Eurobarometer zisťoval povedomie občanov únie o nadchádzajúcich voľbách do Európskeho parlamentu a postojoch k tejto inštitúcii ako takej. Prieskum sa realizoval na vzorke takmer 27 000 respondentov, približne 1000 na každú krajinu. Autori prieskumu upozorňujú, že jeho výsledky treba vykladať aj s ohľadom na to, že osobné rozhovory sa uskutočnili v mesiacoch október a november, teda v období správ o zúriacej finančnej kríze. Preto aj zvýšený záujem o ekonomické otázky v súvislosti s voľbami.

Medzi ostatnými témami, ktoré u voličov rezonujú sú jednotná mena euro, poľnohospodárstvo, právomoci a kompetencie európskych orgánov, európske hodnoty a identita, úloha EÚ na medzinárodnej scéne a zachovanie európskeho sociálneho modelu.

Voliť, či nevoliť?

Iba 26 % občanov únie vie, že voľby do Európskeho parlamentu sa budú konať tento rok. Na Slovensku disponuje touto informáciou až 42 % respondentov, len malá časť (8 %) však vedela, že to bude v júni.

Len 34 % opýtaných sa vyjadrilo, že sa  o tieto voľby zaujíma. To nás posunulo na tretie miesto od konca v rámci dvadsaťsedmičky. 

Pevne odhodlaných ísť voliť je v priemere 28 % Európanov. Na Slovensku je o svojej účasti na eurovoľbách stopercentne presvedčených len 15 %. Výskumníci ľudí žiadali, aby na škále od jedna do 10 naznačili pravdepodobnosť svojej účasti na voľbách. 15 % respondetov na Slovensku udalo 10, čo znamená “určite pôjdem voliť” Tento výsledok nás umiestnil na predposlednú priečku. 

O Parlamente čítame a dôverujeme mu

Na otázku: “Čítali ste v nedávnom období v novinách alebo na internete alebo ste počuli v rozhlase či v televízii nejakú informáciu týkajúcu sa Európskeho parlamentu?”, odpovedalo kladne 72 % Slovákov. Najviac z celej únie. Slováci sa cítia byť celkovo lepšie informovaní o Európskom parlamente ako väčšina ich európskych kolegov.

S touto inštitúciou si väčšina Slovákov spája prívlastky dynamický (69%), demokratický (81%) ako aj to, že slúži európskym občanom (65%).

Európsky parlament si stále udržiava najvyššiu pozíciu v dôveryhodnosti spomedzi inštitúcii EÚ, a to hlavne na Slovensku, kde mu dôveruje až  (91%).

Kandidáti chcú motivovať

Šéf slovenskej delegácie pri EPP-ED Peter Šťastný, ktorý je vo voľbách dvojkou na kandidátke SDKÚ-DS, si myslí, že „treba burcovať ľudí, aby išli k volebným urnám“. Povedal to na tlačovej konferencii Informačnej kancelárie Európskeho parlamentu k výsledkom Eurobarometra. Podľa Šťastného by bolo hanbou, ak by sme mali účasť podobnú tej z roku 2004. Métou je podľa neho účasť aspoň 30 % voličov. Záležať to bude podľa neho aj na snahe politických strán. “Slovensko si zaslúži viac a má čo vracať budovaniu systému, ktorý nám toľko dal.”

“EÚ má zmysel zvlášť pre nové členské štáty. Nás čaká iba jedna veľká úloha, aby sme občanom povedali nech prídu k voľbám, pretože ak ich bude viac, tak si zvolia určite lepšie,” povedal na margo Vladimír Maňka, dvojka na kandidátke SMER-SD. Maňka dúfa, že väčší počet voličov bude znamenať viac hlasov pre jeho stranu. Do kampane pripravuje film o svojej kariére.

Segej Kozlík, jednotka na kandidátke ĽS-HZDS optimizmus svojich kolegov nezdieľa. „Šiesty jún bude zrejme príjemná letná sobota a veľa ľudí pôjde k vode namiesto k urnám“. Voliči budú podľa jeho slov okrem toho unavení dvomi kolami prezidentských volieb. Osloviť môžu podľa neho kvalitní kandidáti. “Boli sme dobra partia,” povedal o slovenskej delegácii v EP Kozlík.


Článok bol pripravený v spolupráci s Informačnou kanceláriou Európskeho parlamentu na Slovensku

REKLAMA

REKLAMA