Vozia pre IKEA na západe, žijú v kamiónoch zo slovenskej mzdy

Britská BBC priniesla reportáž o pracovných podmienkach východoeurópskych vodičov, ktorých zamestnáva dodávateľ spoločnosti IKEA - slovenská pobočka nórskej prepravnej firmy.

Rumunský vodič Emilian vozí mesiace tovar spoločnosti IKEA naprieč západnou Európu.

On a ďalší pracujú pre subkontraktovaného prepravcu – nórsku firmu Bring.

Trik je v tom, že ho zamestnáva jej pobočka, ktorá má sídlo na Slovensku. Vodičom preto platí mzdu v priemere 477 eur.

Pracujú však v krajinách, napríklad v Dánsku, kde vodiči zarábajú 2200 eur, plus príplatky a diéty, za ktoré si počas povinného odpočinku môžu dovoliť hotel a normálnu stravu.

Vodiči z východnej Európy jedia konzervy, umývajú sa a spia v návesoch. Slovenské diéty vo výške 45 eur ubytovanie a stravu v západnej Európe nepokryjú.

Nekvalitný odpočinok je pritom rizikovým faktorom.

Európska úprava má stále diery

Európske právo hovorí, že vodiči musia aspoň 45 hodín týždenne oddychovať mimo vozidiel. Vynucovanie je ale stále problém.

Voľný pohyb pracovnej sily v EÚ znamená, že „slovenskí“ vodiči môžu konkurovať nízkou cenou svojej práce. Podľa dnešnej úpravy musí slovenský zamestnávateľ platiť len minimálnu mzdu, kam sa neradia príplatky a diéty. Krajiny západnej Európy tvrdia, že ide o sociálny dumping.

Na stole je zmena smernice (o vyslaných pracovníkoch), ktorá by nútila zamestnávateľov, teda aj slovenské firmy, platiť mzdu bežnú v odvetví v danej krajine, kde pôsobia.

Slovensko to spolu s ďalšími východoeurópskymi krajinami odmieta. Argumentuje, že sa tým vytvárajú umelé a diskriminačné bariéry na jednotnom trhu. Európska komisia na návrhu trvá, momentálne ale úprava uviazla v Rade EÚ.

 

Smernica o vyslaných pracovníkoch: europarlament hľadá kompromis

 

Pracovné podmienky

Príbeh, ktorý popisuje BBC popisuje najmä o pracovné podmienky, ktoré ohrozujú ostatných v cestnej premávke.

Samotný rumunský vodič, s ktorým hovorila BBC tvrdí, že to „nie je dobré pre vodičov a môže viesť k nehodám“.

Jeho slovenský zamestnávateľ BBC povedal, že za odpočinok si vodič zodpovedá sám a kedykoľvek sa môže vrátiť domov.

Pred najväčším distribučným skladom IKEA v nemeckom Dortmunde BBC nachádza aj moldavského vodiča, ktorý hovorí, že dostáva minimálnu mzdu 150 eur. Vodiči si tam na parkovisku sušia šatstvo, varia na varičoch, bez toaliet a tečúcej vody.

V Holandsku sú už podobné prípady na súde. Dopravca IKEA doručujúci kvety do Veľkej Británie a Švédska neplatil vodičov v súlade s holandským právom. Sudca vyhodnotil pracovné podmienky ako nehumánne a nekompatibilné s európskym právom.

IKEA na zistenia BBC reagovala vyhlásením, že svedectvá vodičov prepravujúcich ich tovar ju „zarmucujú“. Tvrdí, že na svojich dodávateľov má vysoké nároky pokiaľ ide o dodržiavanie legislatívnych pravidiel, ktoré kontroluje.

Slovenských europoslancov téma zaujíma

Dnes sa témou prekážok voľného pohybu pracovných síl v debate zaoberá aj Európsky parlament. Slovenská europoslankyňa Monika Flašíková-Beňová (Smer-SD, SD) hovorí, že rozdiely  sa nesmú robiť v pracovných podmienkach ani v odmeňovaní.

„Ide o princíp európskeho občianstva,“ hovorí Flašíková Beňová.

Iného názoru je europoslanec Richard Sulík (SaS, ECR). Ten žiada, aby uplatňovanie pravidiel o minimálnej mzde v Nemecku či Rakúsku na slovenských dopravcov posúdil Súdny dvor EÚ. Z jeho pohľadu tieto krajiny “ochraňujú” svoje miestne trhy pred dopravcami z ostatných členských krajín.

 

Sulík hovorí, že Komisia nie je v otázke dopravcov nestranná

 

2 Comments

  • hlavne že si IKEA vymyslela IWAY aby si tým očistila meno a mohla povedať – my nič, my jednáme férovo. Fuj, hnusia sa mi 🙁

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA