Malé a stredné podniky získajú z TTIP najviac

Prieskum Európskej komisie identifikoval konkrétne problémy malých a stredných podnikov, ktoré im bránia vstúpiť na americký trh. TTIP by mala pomôcť s ich odstránením.

„Transatlantické obchodné a investičné partnerstvo (TTIP) výrazne zlepší vývozný potenciál európskych malých a stredných podnikov,“ vyhodnotila Komisia na základe prieskumu uskutočneného v roku 2014.

Dnes do Spojených štátov vyváža svoje produkty približne 150 000 malých a stredných podnikov, čo predstavuje približne 28 percent celkového vývozu EÚ do USA. Ide najmä o spoločnosti z potravinového sektora a poľnohospodárstva, výrobcov nápojov, textílií, odevov a firmy podnikajúce v chemickom priemysle.

Do USA vyváža svoje produkty aj približne 400 slovenských podnikov. Premiér Róbert Fico verí, že obchodná dohoda so Spojenými štátmi Slovensku skôr prospeje.

"V každej zmluve sú nejaké úskalia, ale ak sa tu pozrieme na výhody a nevýhody, tak výhody zďaleka prevyšujú nevýhody," naznačil pre TASR.

Prieskum Komisie ukázal, že mnohé spoločnosti pred vstupom na americký trh odrádzajú najmä rozdielne pravidlá pre certifikáciu, registráciu, či označovanie výrobkov, ktoré prinášajú zvýšené náklady.

Eurokomisárka pre obchod Cecilia Malmströmová verí, že prieskum pomohol identifikovať konkrétne prekážky, o ktorých budú vyjednávači diskutovať počas deviateho kola rokovaní v New Yorku.

Konkrétne príklady z praxe

Dizajnéri z Británie a Francúzska poukázali na finančnú záťaž spojenú napríklad s dvojitým testovaním horľavosti výrobkov, raz v EÚ a raz pre americký trh. „Bola som oslovená americkým predajcom, ktorý mal záujem predávať moje výrobky v USA, ale rokovania napokon stroskotali na tom, že kvôli rôznym bezpečnostným predpisom sa moje výrobky značne predražili,“ podotkla módna návrhárka z Británie.

Ďalším problémom, na ktorý upozornili európski vývozcovia je nedostatočná ochrana označenia pôvodu a zemepisného označenia výrobkov, ktoré sú v EÚ tradične späté s určitým výrobným postupom alebo územím.  

„Americká vláda neuznáva chránený pôvod syru gorgonzola…Napríklad vo Wisconsine je celá plejáda domácich výrobcov plesňových syrov, ktorí svoje výrobky nazývajú gorgonzola,“ uviedli talianski syrári. Podobné sťažnosti vzniesli aj výrobcovia balzamikového octu.

Európski vinári a výrobcovia nápojov poukázali na obmedzenia, ktorým čelia ako zahraniční dovozcovia. „Proces distribúcie v USA je nevýhodný pre naše vína, pretože musíme požiadať o registráciu a následne využiť viacerých sprostredkovateľov. Kým sa výrobok dostane ku zákazníkovi je značne predražený,“ upozornil francúzsky vinár.

Všetky vína musia navyše prejsť cez dovozcu, veľkoobchod a maloobchod. Výnimky sú udeľované len pre amerických výrobcov, čo európske spoločnosti značne poškodzuje. Dovozové clá a licencie navyše sťažuje zasielanie vzoriek, čo „obmedzuje naše možnosti nájsť nových dovozcov,“ dodali talianski vinári.

Problematické sú aj obmedzenia spojené s voľným pohybom osôb, ktoré sťažujú malým a stredným podnikom vysielanie svojich zamestnancov do USA. „V súčasnosti pracujem v USA ako fotograf na voľnej nove. Bolo by jednoduchšie nájsť si tu prácu a rozšíriť svoje podnikanie…vízum, ktoré dostanem mi ale umožňuje pracovať iba ak moja práca nie je platená americkou spoločnosťou. Platia ma sesterské spoločnosti, ktoré sídlia mimo územia USA,“ vysvetlil britský fotograf.

Na podobné problémy upozornili aj stredné a veľké spoločnosti, ktoré nemôžu dočasne vyslať svojich vlastných zamestnancov. „Technológie, ktoré používame sú v USA neznáme. Musíme preto poslať našich zamestnancov, aby vyškolili kolegov v našej dcérskej spoločnosti. Vybavenie víz však trvá príliš dlho,“ dodali nemeckí výrobcovia gumy a plastov.

EurActiv/TASR

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA