Turecko nerešpektuje slobodu prejavu

Európsky súd pre ľudské práva odsúdil Turecko za súdne stíhanie redaktora a majiteľa tureckého denníka za pro-kurdský obsah.

 

Krátka správa

Európsky súd pre ľudské práva (ECHR) uložil Turecku, aby zaplatilo odškodné redaktorovi a majiteľovi tureckého denníka Özgür Bakiş za porušenie slobody prejavu.

Cihan Çapan a Halis Dogan boli obžalovaní v januári 2000 zo šírenia separatistickej propagandy. Obaja muži dostali pokutu, a redaktor bol odsúdený na trest odňatia slobody. Odsúdení boli za písanie a publikovanie prokurdských článkov, najmä o väznenom lídrovi Kurdskej strany pracujúcich (PKK) Abdullahovi Öcalanovi, procese s ním, ozbrojenom boji PKK a procese demokratizácie Turecka.

Súd usúdil, že hoci články obsahovali „niekoľko mimoriadne ostrých pasáží, a preto vykresľoval extrémne negatívny obraz tureckého štátu, nevyzývali k použitiu násilia či ozbrojenému odporu a rebélii“, a zásah proti Çapanovej and Doganovej slobode prejavu bol preto neoprávnený.

V súvislosti s prípadom Orhana Pamuka sa Turecko konečne rozhodlo stiahnuť obvinenia z urážky tureckej identity proti najpredávanejšiemu tureckému autorovi (EurActiv.sk, 24. január 2006). Komisár pre rozširovanie Olli Rehn uviedol: „Je mi jasné, že Turecko musí poriadne zaplátať diery v aktuálnom trestnom zákonníku, ktoré ponechávajú príliš veľa priestoru pre mylné, tendenčné a reštriktívne interpretácie, obmedzujúce slobodu prejavu”.

REKLAMA

REKLAMA